آسانسور کششی

 

آسانسور کششی

آسانسورهای کششی عموما شامل یک کابین و یک وزنه هستند که برای جداسازی دو سر کابلی که از یک چرخ قرقره بلند عبور می کنند و در بالای چاه آسانسور قرار دارد، به کار برده می شوند. وزنه و آسانسور نسبت به یکدیگر به تعادل می رسند که این بدین معناست که تنها مقدار کمی نیرو برای جابجایی آسانسور به بالا و پایین لازم است. هنگامی که اتاقک آسانسور به بالا می رود، اهرم به پایین می رود و برعکس.

کابین آسانسور و وزنه معمولا بر روی ریلهایی که طور عمودی در چاه آسانسور قرار گرفته اند نصب می شوند تا اطمینان حاصل شود که از مسیر خود منحرف نخواهند شد. اگرغیر از این باشد، مسافران بازیگوش ممکن است به دیواره های پشتی اتاقک برخورد کنند و باعث شوند اتاقک به سمتی که نباید، بچرخد. هدف دیگر از ساخت این ریل ها این است که در صورت وقوع حادثه، ترمز کشیده شود و دستگاه متوقف گردد.

کابل های آسانسور از فولادی که قابلیت کشش فراوانی دارد ساخته شده اند و در واقع 10 برابر بیشتر از آنچه که نیاز است مستحکم ساخته و طراحی شده اند. تا زمانی که آسانسورها به طور مداوم بازرسی شوند، هر گونه آسیبی به کابل ها می تواند شناسایی و رفع شود. حتی اگر کابل ها نیز پاره شوند، یک دستگاه گاورنر پرسرعت و یک بافر در پایین چاه آسانسور قرار دارد که مانع از سقوط آزاد آسانسور می شود.

آسانسور با استفاده از یک موتور برقی بزرگ که به چرخ قرقره متصل شده، حرکت می کند. طراحی سازه چنین چیدمانی بسته به تجهیزات آسانسور، متفاوت است. در روش های سنتی از یک موتور جریان مستقیم که به یک دنده حلزونی شکل وصل شده استفاده می شود. این موتور سرعت بسیار زیادی دارد تا بتواند آسانسور را به حرکت دربیاورد و در نتیجه دنده حلزونی به مقدار قابل ملاحظه ای سرعت را کاهش داده و بعد از آن این حرکت را به چرخ قرقره منتقل می کند. یک دیسک ترمز برقی نیز به میله چرخ قرقره متصل است که عموما از این میله برای ثابت نگه داشتن اتاقک آسانسور در هنگام توقف استفاده می شود و از طرفی وزنه نیز بار داخل اتاقک را به تعادل می رساند. تعادل حقیقی تحت تاثیر و کنترل بار اتاقک می باشد. در صورتی که جریان برق نتواند آسانسور را متوقف کند، اهرم ترمز وارد عمل می شود و آسانسور را همان جا که هست نگه می دارد.

آسانسورهای کششی معمولا نیازمند به فضایی برای قرار دادن تجهیزات در بالای چاه آسانسور می باشند. این فضا عموما از فضای استاندارد باید بالاتر قرار گیرد چرا که بالای آسانسور کمی وارد فضای تهجیزات و موتور می شود، اتاقک حدود 1 متر بالاتر از اتاقک موتور، دنده ها، چرخ قرقره، گاورنر امنیتی و تفکیک کننده طبقات، قرار می گیرد. اتاق های موتور آسانسور باید قفل شوند چرا که افراد عادی ممکن است به تجهیزات دست بزنند، آنها را تخریب کنند و یا به خود آسیب بزنند. موتور آسانسور دارای اجزایی است که به سرعت حرکت می کنند و به برق زیادی نیاز دارد. در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که آب و هوای سرد باعث آسیب به اجزای موتور شود، باید هوای تازه وارد اتاق موتور گردد و فضایش گرم شود. همچنین بهتر است تیرآهنی بالابر به سقف نصب شده و یک دریچه در کف زمین ساخته شود که ماشین آلات سنگین از طریق آن به وسیله ی "وینچ" جابجا شوند. به نظر می رسد که از عمر ماشین آلات و تجهیزات بالابر به طور مدوام کاسته می شود، بنابراین باید شرایط تعویض آسان تجهیزات فراهم گردد. اتاق های ماشین بهتر است از طریق پلکان به آسانی قابل دسترس باشند البته بسیاری از اتاق های ماشین آسانسور از طریق نردبان در دسترس قرار می گیرند. این اتاق ها نباید با هدف دیگری جز قرار دادن ماشین آلات مورد نیاز برای آسانسور مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که ماشین آلات آسانسور در قسمت خدمات عمومی یک پنت هاوس قرار گرفته باشند، باید درب اتاق قفل شود.

[تعداد رای های دریافتی :1 [امتیاز مطلب :9 از 10]
شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :

تصاویر این صفحه
تنظیمات