سیم بکسل

برای جابجایی کابین آسانسور در محور ومسیر حرکت خود از سیم بکسل استفاده می شود

به 2 دلیل عمده ، سیم بکسل یکی از بهترین انتخابها برای جابجایی آسانسور میباشد :

1-    خاصیت خود افزونگی سیمها در سیم بکسل آسانسور

2-    قابلیت تشخیص و کشف عیوب

خاصیت افزونگی نقش بسیار مهمی در ایمنی آسانسور دارد  . بدین معنی که ، سیم بکسل آسانسور دارای  ساختار موازی میباشد و  اجزاء سیمها در بکسل یا طناب فولادی ،  کنار هم قرار گرفته اند  و ساختارآن به گونه ای است که نقص در یک نقطه از سیم بکسل ،باعث اشکال درکل عملکرد سیستم سیم بکسل  نمی شود. بدین معني كه با پاره شدن بعضی از وایرها و سیمها  از تارها در ميان رشته های سیم بکسل ,  هنوز رشته هاي ديگر به طور موازي مقاومت كرده وسیم بكسل مي تواند هنوز در سرويس قرار گيرد و آسانسور را جابجا کند .

دلیل بعدی که انتخاب سیم بکسل را برای جابجایی آسانسور مناسب مینماید ، قابلیت کشف آسان عیوب سیم بکسل می باشد . عیوب سیم بکسل آسانسور عمدتا به دلایل فرسایش خمشی  و یا فرسایش سایشی ایجاد میشوند و زمانی که فرسایش سیم بکسل افزایش پیدا کند ، وایر های خارجی سیم بکسل ، شروع به پاره شدن مینمایند که به راحتی با بازرسی چشمی  قابل مشاهده میباشند . این قابلیت کمک مینماید که قبل از آنکه وضعیت سیم بکسل به شکل خطرناکی درآید و موجب لطمات اقتصادی بیشتری گردد ، نسبت به تعویض آن اقدام گردد .در واقع  به مرور زمان با ايجاد پارگي در سيم هاي بيروني سیم بكسل ، اين امر امكان پذير است كه عمر مفيد باقيمانده سیم بكسل تخمين زده شود ، البته در صورتيكه در توليد سیم بكسل و نحوه انتخاب و استقرار آن  دقت لازم صورت پذیرفته  باشد.

بسته به شرایط  و مقاصد مختلف استفاده آسانسور در ساختمانها  ، سیم بکسل آسانسور یا با مغز کنفی استفاده میشود و یا با مغز فولادی به کار برده میشود .  مغز کنف سیم بکسل آسانسور از جنس طبیعی و یا صنعتی میباشد که استفاده زیادی در سیم بکسل آسانسور دارد و باعث انعطاف پذیری بیشتر سیم بکسل آسانسور میشود . در عین حال مغز کنف سیم بکسل آسانسور باعث افزایش مقاومت سیم بکسل در برابر فشارهای تنشی در نقاط تماس میشود و عمر سیم بکسل آسانسور را افزایش میدهد .

سیم بکسل آسانسور با مغز فولاد در مقایسه با سیم بکسل آسانسور با مغز کنف ، تحت فشار و شرایط یکسان ، از قدرت مقاومت بیشتری نسبت به کشیدگی سیم بکسل برخوردار است لذا سیم بکسل آسانسور با مغز فولاد برای ساختمانها با ارتفاع بلند و موتورهای آسانسور با سرعت بالا بسیار مناسبتر میباشد .

بطور معمولی در دنیا ، سیم بکسل آسانسور  در ساختارهای 6 استرند ، 8 استرند و یا 9 استرند ارائه میگردد که در ایران نوع بافت 8 استرند آن استفاده میشود .

انتخاب سیم بکسل آسانسور ، میبایست با دقت زیادی باشد ، زیرا این موضوع میتواند در کیفیت حرکت و جابجایی آسانسور تاثیری زیادی داشته باشد . متاسفانه در ایران ، اکثر شرکتهای آسانسوری به این موضوع توجه ندارند  و اکثرا  از ساختار سیم بکسل آسانسور با مغز کنفی استفاده میکنند که نمی تواند برای همه آسانسورها در ساختمانهای مختلف مناسب باشد . البته این موضوع تابعی از شرایط مالی کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی نیز میباشد که همواره به دنبال قطعات اصلی آسانسور با قیمت پایین هستند ، غافل از آنکه قطعات اصلی و با کیفیت مناسب، نمی توانند از قیمتهای پایینی برخوردار باشند ، لذا خود به خود و بصورت اتومانیک ، مبحث قطعات غیر اصلی و با کیفیت پایین ، توسط بعضی از افراد باز میشود !!!!


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
6 + 7 = ?