جک هیدرولیکی

جک هیدرولیکی

مایعات متراکم نمی شوند. این خصوصیت سبب شده است که از مایعات به عنوان ابزار خوبی برای تبدیل و انتقال نیرو استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین حال که ساده هستند ، با نیروی محرک خیلی کم بتوانند نیروی مقاوم خیلی زیادی را جابجا نمایند، استفاده کرد.

جک هیدرولیکی چیست؟

جک هیدرولیکی وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود از یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو باعث می‌شود که روغن غیر قابل متراکم شدن به استوانه بزرگتر منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگتر فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثل خودرو) می‌شود. مکانیزم کار خودروهای جرثقیل ، و ... نیز چنین می‌باشد که در عین ساده بودن ، کار مفید زیادی انجام می‌دهند.

در ساختار جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود، که روغن تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار واردشده بر پیستون کوچک را عینا به پیستون بزرگ منتقل می کند و آنرا به طرف بالا حرکت می دهد.

کاربرد جک هیدرولیکی

در ماشین‌آلات فوق سنگین،  ماشینهای کمپرسور،  جرثقیل ، پالایشگاه ، حفاری زیر زمینی ، برج سازیها و معماری،  کلیه وسایه نقلیه ها از این وسیله بسیار ساده و مفید استفاده می‌شود.

جکهای يک راهه :

قطر پيستون و دسته آن يکسان است. فقط يک سوراخ دارد که روغن از آن ورود و خروج مي کند. با حرکت روغن به طرف سر پيستون جک باز میشود و مي تواند باري را بلند کند يا باعث حرکت حرکت آن شودد. براي بسته شدن جک قطعابايد باري روي دسته پيستون قرار داده شود. به بیان ديگر اين جک ها در پايين بردن وسيله هيچ نيرويي لازم ندارند بلکه فقط بار را بلندمی کنند.

جکهای يک طرفه :

قطر دسته پيستون کمتر از قطر پيستون است و داراي دوسوراخ ورود و خروج مي باشند که يک سوراخ در طرف سر پيستون است و سوراخ ديگر در انتهای سيلندر، با اين حال روغن فقط از مجرايي حرکت می کند که در سمت سر پيستون قرار دارد. سوراخ ديگر براي تهويه هوا از پشت پيستون به هواي اطراف ارتباط دارد. اين جکها نيز فقط مي توانند بار را بلند کنند. همانند جکهای يک راهه، هيچ نيرويي براي پايين اوردن وسيله اعمال نمي کنند. جکهای هيدروليک تراکتورها از اين نوع هستند.

جکهای دو طرفه :

قطر دسته پيستون کوچکتر از قطر پيستون می باشد. دو مجراي ورود وخروج روغن دارند. هنگام بلند کردن بار، روغن از مجراي سر پيستون وارد می شود و روغن پشت پيستون به مخزن تخليه می گردد. براي بسته شدن جک يا پايين امدن وسيله، روغن از سوراخ ديگر يعني طرف پشت پيستون وارد می شود و روغن طرف سر پيستون از سوراخ آن طرف به مخزن برگشت می خورد. دراين نوع جکها از هر دو طرف مي توان فشار وارد کرد. به بیان ديگر قادر است که وسيله را تحت فشاربه پايين بیاورد. جکهای فرمان هيدروليک از اين نوع هستند، چون براي چرخاندن چرخ ها به سمت چپ و راست بايد نيرويي اعمال شود.

مایعات متراکم نمی شوند. این خصوصیت سبب شده است که از مایعات به عنوان ابزار خوبی برای تبدیل و انتقال نیرو استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین حال که ساده هستند ، با نیروی محرک خیلی کم بتوانند نیروی مقاوم خیلی زیادی را جابجا نمایند، استفاده کرد،به این خصوصیت و همچنین دانش مطالعه این خصوصیت هیدرولیک اطلاق می‌شود.

این روزها در بسیاری از فعالیتهای صنعتی ، انتقال قدرت به صورت کم هزینه و با دقت خیلی زیاد مد نظر است ،در همین زمینه بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام زمینه های صنعت رو به رشد است. استفاده از قدرت سیال به دو گروه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ، که جدیدتر است  تقسیم می‌شود . از نیوماتیک در مواردی که نیروهای پایین ،حدود یک تن و سرعت حرکتی بالا لازم باشد ،مثل سیستم‌هایی که در قسمت‌های محرک ربات ها بکار می روند استفاده می‌کنند، در حالیکه کاربردهای سیستم‌های هیدرولیک اکثرا در مواردی است که قدرت بالا و سرعت کنترل شده دقیق مد نظر باشد،مثل جک هیدرولیک، ترمز ، فرمان هیدرولیک. حال این سوال مطرح می شود که مزیتهای یک سیستم هیدرولیک و یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستم‌های مکانیکی چیست؟1. طراحی ساده ۲. قابلیت افزایش نیرو ۳. سادگی و دقت کنترل ۴. انعطاف پذیری ۵. راندمان بالا ۶. اطمینان. در سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی نسبت به سایر سیستم‌های مکانیکی قطعات محرک کمتری قرار دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی ویا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست پیدا کرد . در این سیستم‌ها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست پیدا کرد. استفاده از شیلنگ های منعطف ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستم‌های منعطفی تبدیل می‌کند که در آن از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستم‌های دیگر وجود دارد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به علت اصطکاک کم و هزینه بسیار پایین از راندمان بالایی برخوردار ند. همچنین با استفاده از شیر اطمینان و سوئیچ فشاری و حرارتی میتوان سیستمی قوی در مقابل بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ،ساخت که نشاندهنده اطمینان بالای این سیستم‌ها دارد.

[تعداد رای های دریافتی :1 [امتیاز مطلب :9 از 10]
شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :

تصاویر این صفحه
تنظیمات

مطالب مرتبط


    این پرونده را به اشتراک بگذارید :

    Facebook Twitter Google LinkedIn

    برچسب ها

    جک آسانسور هیدرولیک

    جک آسانسوری

    جک آسانسور هیدرولیکی

    جک آسانسور gmv

    جک آسانسور ماشین

    جک آسانسور خودرو

    آسانسور جک دار

    قیمت جک اسانسور

    جک پاور آسانسور

    قیمت جک پاور اسانسور

    جک و پاوریونیت اسانسور

    خرید جک اسانسور

    قیمت جک درب آسانسور

    ساختمان جک آسانسور

    آسانسور شکیب جک

    لوازم جک آسانسور

    جک و پاور آسانسور

    محاسبه جک هیدرولیک آسانسور

    فروش جک هیدرولیک آسانسور

    انواع جک هیدرولیک آسانسور

    جک های هیدرولیکی آسانسور

    جک های هیدرولیک آسانسور

    جک هیدرولیک آسانسور

    جک هیدرولیک آسانسور gmv

    جک های هیدرولیکی آسانسور

    قیمت جک هیدرولیک آسانسور

    محاسبه جک هیدرولیک آسانسور

    فروش جک هیدرولیک آسانسور

    انواع جک هیدرولیک آسانسور

    جک های هیدرولیک آسانسور

    ساخت جک هیدرولیک اسانسور

    آسانسور هیدرولیکی جک از بغل

    آسانسور هیدرولیکی جک بغل

    قیمت جک هیدرولیکی اسانسور

    جک و پاور هیدرولیک آسانسور

    قطعات آسانسور

    لوازم آسانسور

    لوازم جانبی آسانسور

    اقلام جانبی آسانسور


    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :
    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    8 + 3 = ?