آسانسور کششی

   لیست قیمت آسانسور کششی در ظرفیت های مختلف،نصب و طراحی آسانسور کششی با توجه به بوجه مشتری،استفاده از بهترین موتورهای روز اروپایی،ارسال پیش فاکتور با ذکر قیمت کلیه قطعات و لوازم مصرف و قیمت تمام شده قطعی برای مشتریان عزیز،نصب و راه اندازی توسط تیم مجرب و با تجربه ،در کوتاه ترین زمان ،رعایت کامل الزامات  و ظوابط استاندارد در خصوص اسانسور کششی ..

     آسانسورهای کششی عموما شامل یک کابین و یک وزنه هستند که برای جداسازی دو سر کابلی که از یک چرخ قرقره بلند عبور می کنند و در بالای چاه آسانسور قرار دارد، به کار برده می شوند. وزنه و آسانسور نسبت به یکدیگر به تعادل می رسند که این بدین معناست که تنها مقدار کمی نیرو برای جابجایی آسانسور به بالا و پایین لازم است. هنگامی که اتاقک آسانسور به بالا می رود، اهرم به پایین می رود و برعکس.

کابین آسانسور و وزنه معمولا بر روی ریلهایی که طور عمودی در چاه آسانسور قرار گرفته اند نصب می شوند تا اطمینان حاصل شود که از مسیر خود منحرف نخواهند شد. اگرغیر از این باشد، مسافران بازیگوش ممکن است به دیواره های پشتی اتاقک برخورد کنند و باعث شوند اتاقک به سمتی که نباید، بچرخد. هدف دیگر از ساخت این ریل ها این است که در صورت وقوع حادثه، ترمز کشیده شود و دستگاه متوقف گردد.

کابل های آسانسور از فولادی که قابلیت کشش فراوانی دارد ساخته شده اند و در واقع 10 برابر بیشتر از آنچه که نیاز است مستحکم ساخته و طراحی شده اند. تا زمانی که آسانسورها به طور مداوم بازرسی شوند، هر گونه آسیبی به کابل ها می تواند شناسایی و رفع شود. حتی اگر کابل ها نیز پاره شوند، یک دستگاه گاورنر پرسرعت و یک بافر در پایین چاه آسانسور قرار دارد که مانع از سقوط آزاد آسانسور می شود.

   بررسی مداوم و دوره ای کابلها باید بصورت دقیق انجام شود ، به مرور زمان با توجه به شرایط آب و هوایی کابلها خشک میشوند ، پس لازم است این کابلها در صورت نیاز چرب شوند ،برای چرب کردن کابلها روغن ویژه وجود دارد که باید منحصرا از این روغن برای چرب کردن کابلها استفاده کرد ،کابلها باید بوسیله فرچه قلم مو روغن مالی شود ،بعد از پایان روغن مالی نباید به مدت 48 ساعت از آسانسور استفاده کرد تا روغن خیلی خوب جذب مغزی کابل شود سپس سطح کابلها و شیار هرزه گردها بطور کامل از روغن پاک گردد تا باعث لیز خوردگی نشود.

   آسانسور با استفاده از یک موتور برقی بزرگ که به چرخ قرقره متصل شده، حرکت می کند. طراحی سازه چنین چیدمانی بسته به تجهیزات آسانسور، متفاوت است. در روش های سنتی از یک موتور جریان مستقیم که به یک دنده حلزونی شکل وصل شده استفاده می شود. این موتور سرعت بسیار زیادی دارد تا بتواند آسانسور را به حرکت دربیاورد و در نتیجه دنده حلزونی به مقدار قابل ملاحظه ای سرعت را کاهش داده و بعد از آن این حرکت را به چرخ قرقره منتقل می کند. یک دیسک ترمز برقی نیز به میله چرخ قرقره متصل است که عموما از این میله برای ثابت نگه داشتن اتاقک آسانسور در هنگام توقف استفاده می شود و از طرفی وزنه نیز بار داخل اتاقک را به تعادل می رساند. تعادل حقیقی تحت تاثیر و کنترل بار اتاقک می باشد. در صورتی که جریان برق نتواند آسانسور را متوقف کند، اهرم ترمز وارد عمل می شود و آسانسور را همان جا که هست نگه می دارد.

      آسانسورهای کششی معمولا نیازمند به فضایی برای قرار دادن تجهیزات در بالای چاه آسانسور می باشند. این فضا عموما از فضای استاندارد باید بالاتر قرار گیرد چرا که بالای آسانسور کمی وارد فضای تهجیزات و موتور می شود، اتاقک حدود 1 متر بالاتر از اتاقک موتور، دنده ها، چرخ قرقره، گاورنر امنیتی و تفکیک کننده طبقات، قرار می گیرد. اتاق های موتور آسانسور باید قفل شوند چرا که افراد عادی ممکن است به تجهیزات دست بزنند، آنها را تخریب کنند و یا به خود آسیب بزنند. موتور آسانسور دارای اجزایی است که به سرعت حرکت می کنند و به برق زیادی نیاز دارد. در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که آب و هوای سرد باعث آسیب به اجزای موتور شود، باید هوای تازه وارد اتاق موتور گردد و فضایش گرم شود. همچنین بهتر است تیرآهنی بالابر به سقف نصب شده و یک دریچه در کف زمین ساخته شود که ماشین آلات سنگین از طریق آن به وسیله ی "وینچ" جابجا شوند. به نظر می رسد که از عمر ماشین آلات و تجهیزات بالابر به طور مدوام کاسته می شود، بنابراین باید شرایط تعویض آسان تجهیزات فراهم گردد. اتاق های ماشین بهتر است از طریق پلکان به آسانی قابل دسترس باشند البته بسیاری از اتاق های ماشین آسانسور از طریق نردبان در دسترس قرار می گیرند. این اتاق ها نباید با هدف دیگری جز قرار دادن ماشین آلات مورد نیاز برای آسانسور مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که ماشین آلات آسانسور در قسمت خدمات عمومی یک پنت هاوس قرار گرفته باشند، باید درب اتاق قفل شود.

     یکی از قطعات آسانسور کششی که نقش اصلی در جابجایی کابین و قاب وزنه را دارد و به علتهای مختلفی در برابر  فرسایش قرار میگیرد ، سیم بکسل می باشد. سیم بکسل از الیاف فولادی تشکیل شده است،"تمام آنچه باید از سیم بکسل بدانید" را  بطور مختصر بیان  می کنیم:سیم بکسل ترکیبی از سیم ، لایه سیم و مغزی است ، الیاف فولادی به حالت  مارپیچی به هم تابیده می شوند و یک طناب فلزی را تشکیل می دهند . تعدادی معین  از این رشته طنابها به حالت مارپیچی با هم به دور یک مغزی فولادی یا کنفی تابیده می شود و یک طناب ضخیم تر را درست می کنند، اکنون سیم بکسل آماده است.مشخصه سیم بکسل مغزی کنفی استحکام کمتر و انعطاف بیشتر است.برای پیشگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی انواع سیم بکسل شگردهای متفاوتی بکار برده می شود . سیم بکسلهای گالوانیزه و استیل ماهییتا ضد زنگزدگی هستند. هسته کنفی سیم بکسل مغز کنفی به روغن آغشته می شود ، رشته های فولادی تابیده شده به دور مغزی دائما در معرض چربی روغن قرار دارند. در بافت انواع متفاوتی از سیم بکسل مغزی فولادی برای مصارف خاص مثل کشتیرانی و دریانوردی از تزریق پلاستیک استفاده می شود.سیم بکسل فقط در معرض فرسایش رطوبت هوا قرار ندارند . سازه آسانسور ، نصب و اجرای تمام قطعات آن باید براساس محاسبات و مهندسی شده انجام شود . محاسبه زاویه آلفای درست، محاسبه تعداد فلکه های هرزگرد برای کابین و قاب وزنه ، محاسبه دقیق مکان پایه موتور ، محاسبه دقیق جانمایی موتور بر روی پایه موتور ، محاسبه دقیق زاویه موتور نسبت به کابین و قاب وزنه ،محاسبه دقیق مکان سوراخهای عبور سیم بکسل از دال بتونی ، همگی در جلوگیری از سایش سیم بکسل تاثیر به سزایی دارند.سایش غیر حرفه ای سیم بکسلها با فلکه های هرزگرد علاوه برافزایش احتمال پارگی سیم بکسلها ، باعث خوردگی قرقره های فلکه هرزگرد هم می شود . در صورت عدم توجه به این مسئله مهم ، خطر سقوط آسانسور وجود دارد.پس در سرویسهای دوره ای اگر سیم بکسلها خشک بودند باید با فرچه روغن کاری شوند. در حین روغن کاری نقطه به نقطه سیم بکسلها می توان نقاط آسیب دیده به علت سایش فلکه با سیم بکسل را پیدا کرد و نسبت به تعویض آن اقدام کرد . برای جلوگیری از تکرار مجدد فرسودگی سیم بکسلها باید زاویه های سیم بکسل با فلکه های هرزگرد بطور اساسی اصلاح شوند.

    نوع موتور استفاده شده در آسانسور کششی کیفیت حرکت آن را تعیین می کند .با پیشرفت علم در حوضه صنعت آسانسور سرعت مناسب آسانسور و تراز دقیق کابین در طبقات در همه موتورهای آسانسور بدون پرداخت هزینه بالا بدست آمد.سالهای قبل ، از موتورهای D.C برای کنترل سرعت آسانسور استفاده می شد،این موتورهای D.C در آسانسورهایی که نیاز بود کابین سرعت کنترل شده داشته باشد یا دقیق با طبقه تراز شود کاربرد فراوان داشت ، بعدها درایو های کوچک جایگزین    موتورهای D.C شدند که بزرگ بودند و فضای بیشتری را اشغال می کردند . درایو ها کوچک هستند و عملکرد بهتر و پر بازده تری در کنترل سرعت آسانسور دارند . با پیشرفت روز افزون در مانیتور کردن موتورهای A.C ،حرکت و سرعت با موتورهای فوق کیفیت بهتری پیدا کرد . هم اکنون عرضه کنندگان آسانسور از موتورگیر بکس های A.C با سرعت 5/2 متر برثانیه در پروژه های خود استفاده می کنند.کاربرد درایوهای توسعه یافته کنترل ولتاژ و فرکانس متغییر باعث استفاده از موتور های A.C گیرلس که سبب بهبود کیفیت سرعت در مقابل موتور بدون گیربکس D.C گردیده است.این امر سبب استفاده گسترده از سوی تولیدکنندگان آسانسور شده است.موتورهای D.C به مرور از چرخه تولید کنار می روند.آسانسورهای سرعت بالا مثلا 2/5 متر بر ثانیه به خاطر دو دور بودن الکتروموتورهای آن،شتاب خیلی زیادی را وارد می کنند که از نظر سرنشینان آسانسور ایده آل نیست. به همین علت در آسانسورهای سرعت بالا از موتورهای گیرلس استفاده می شود

      آسانسور کششی از دو قسمت مهم و اصلی تشکیل شده است:ا-چاه آسانسور.2-موتورخانه

     جایی که تجهیزات و ریل آسانسور در آنجا نصب می گردد چاه آسانسور نام دارد.وزنه تعادل و کابین در این مکان جابجا می شوند.در غالب موارد با دریچه های اضطراری و درب طبقات پوشیده می شود.چاه آسانسور قسمتی از آسانسور حساب می شود.اندازه دقیق چاه اسانسور به اندازه ورودی دربهای استفاده شده ، اندازه و ظرفیت کابین و نوع سیستم حرکتی آن بستگی دارد.ابعاد چاه آسانسور امکان دارد با توجه به نوع قطعات و لوازم استفاده شده هر شرکت آسانسوری متفاوت باشد و گاها مطابق اندازه پیشنهاد شده استاندارد نباشد.مثلا اندازه چاه اسانسور زمانی که از درب لولایی استفاده می شود.فاصله کف توقف آخر تا سقف چاه را اورهد یا بالاسری می گویند.این قسمت بخشی از چاه است،این مقدار فضا برای محافظت از سرویس کاران یا قسمتهای بالایی کابین با سقف چاه آسانسور در نظر گرفته می شود و ابعاد آن متناسب با سرعت و نوع آسانسور ، استانداردهای تعریف شده ای دارند.فاصله بین اولین توقف تا کف چاه را چاهک می گویند.چاهک به اندازه اورهد مهم است ، ابعاد و اندازه آن در جدول استاندارد تعریف شده است.بلندی چاهک متاثر از بلندی ضربه گیر کف چاهک و اندازه یوک و تجهیزات دیگر مثل فلکه های زیر کابین است . در زمان طراحی فوندانسیون و ستون های اطراف چاهک باید دقت شود که ابعاد آن دقیقا هم اندازه ابعاد چاه آسانسور باشد و پایه های ستون ها و فوندانسیون اطراف چاه پایین تر از گودی مدنظر چاهک اجرا و طراحی شوند.چاهک باید در برابر رطوبت نفوذ ناپذیر باشد و کف آن نیز با سیمان یا موزاییک پوشانده شود.اگر امکان نفوذ آب به داخل چاهک وجود دارد باید در کف چاه یک چاله با کف شور که پاگیر نباشد تعبیه شود تا آب ورودی درون آن جمع شود،حجم زیاد آب را باید با پمپ تخلیه کرد.اگر گودی چاهک بیش از یک متر باشد باید یک نردبان در چاهک نصب کرد،بطوریکه از تجهیزات متحرک آسانسور فاصله داشته باشد . بافرها و سکوهای بافر کابین و وزنه تعادل در کف چاهک نصب می شوند.ابعاد چاهک باید به اندازه ای باشد که در صورت فشرده شدن بافرها با ضربه کابین یا وزنه تعادل ،حداقل فضای جان پناه برای سرویس کار وجود داشته باشد.در آسانسورهایی که کابین آنها شیشه ای است امکان دارد قسمتی از دیوار چاه آسانسور ، شیشه یا به حالت نماباز باشد و بسته نباشد . طبق قوانین استاندارد آسانسور ، افراد غیر متخصص نباید در معرض چاه آسانسور باشند،بنابراین دیوار چاه آسانسور از قسمت نماباز باید تا ارتفاع حداقل دو و نیم متر پوشیده باشد.در ضمن جنس شیشه دیواره چاه آسانسور باید طوری باشد که افراد از دور متوجه وجود شیشه شوند.اسانسور پانوراما یا همان آسانسور شیشه ای برای آسایش و لذت سرنشینان آسانسور طراحی می شوند.برای جلوگیری از نمایش قطعات و تجهیزات اضافی آسانسور باید هماهنگی های لازم بین طراحان آسانسور و معماران ساختمان صورت گیرد تا از قطعات و تجهیزات مناسب استفاده شود.به عنوان مثال برای جلوگیری از کثیف شدن شیشه های کابین و دیواره های چاه به جای استفاده از کفشک های لغزشی باید از کفشک های غلتکی استفاده کردکه از پاشش روغن بر روی شیشه ها جلوگیری شود.همچنین طراحی های خاصی صوت گیرد تا مجموعه قاب و وزنه  و تراول کابل پوشانده شود.اگر آسانسور در نمای ساختمان نصب می شود و بصورت نماباز است ،تغییرات آب و هوایی نباید به تجهیزات آسانسور و ایمنی آن آسیبی بزند

      اختلال در عملکرد آسانسور باعث نارضایتی سرنشین های آسانسور می شود.در آسانسورهای نماباز سرما و گرمای داخل کابین باید کنترل شده و سیستماتیک باشد زیرا احتمال محبوس شدن سرنشینان در داخل کابین وجود دارد.دیواره های چاه آسانسور علاوه بر مقاومت در برابر نیروهای جانبی باید در مقابل حریق مقاومت داشته باشد و در اثر آتش سوزی از خود دود و گاز متصاعد نکند و حداقل یک ساعت در برابر آتش مقاومت کند.درهای طبقه باید سی دقیقه حرارت را تحمل کنند.در آسانسورهای نماباز جریان باد باعث اختلال در حرکت آسانسور می شود برای مقابله با آن باید قطر سیم بکسلها را افزایش داد و به تعداد آن نیز اضافه کرد .اگر امکان نفوذ رطوبت به داخل تاسیسات آسانسور وجود دارد برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بر روی سیم بکسلها ، جنس آنها را نیز گالوانیزه انتخاب کنید . موتورخانه نیز ممکن است از طریق سوراخهای مسیر سیم بکسل ، مرطوب شود ، پس این سوراخها را هم با هوابند بپوشانید.تعداد روشنایی درون چاهک و چاه آسانسور حداقل 50 لوکس از یک متری از سقف کابین یا کف چاهک تعریف شده است.از این مقدار تعداد دو عدد روشنایی به فاصله پنجاه سانتی متری از پایین ترین و بالاترین نقطه چاه آسانسور ، و مابقی روشناییها به فاصله های حداکثر هفت متر از یکدیگر نصب شوند و امکان خاموش و روشن شدن از چاهک و موتورخانه را داشته باشند و به راحتی بتوان نسبت به تعویض آنها اقدام کرد.در آسانسورهای نماباز علاوه بر تعمین روشنایی چاه می توان نسبت به نصب لامپهایی که با محیط اطراف هارمونی داشته باشد اقدام کرد.به منظور قطع جریان الکتریکی توسط بازرس یا سرویس کار باید کلید قارچی در ارتفاع چهل و پنج سانتی متری از کف طبقه در سمت بازشو در نصب شود.اگر ارتفاع چاهک بیشتر از 5/1 متر باشد باید یک کلید قارچی دیگر در ارتفاع پنجاه سانتی متری از کف چاهک نصب شود.

 


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
7 + 4 = ?