آسانسور

   آسانسور وسیله ای است ثابت و دائمی در ساختمانها به منظور انتقال عمودی بار یا افراد که در ایستگاه های مشخص توقف می کند و دارای کابین است.این کابین داخل چاه آسانسور مابین حداقل دو ریل از جنس بسیار محکم که عمود نصب شده اند،حرکت می کند آسانسور تنها وسیله آمد و رفت ترافیکی است که همه گروه های سنی از آن استفاده می کنند و عمومی ترین ابزار انتقال عمودی در جهان است.

   آسانسور وسیله نقلیه ای است که کنترل آن به یک سیستم هوشمند سپرده شده و فرمان دادن به آن به اختیار مسافر قرار داده شده است،اما توقف در محل مورد نظر فقط توسط سیستم انجام می گیرد.اسانسور درون مکانی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است:1.موتورخانه برای نصب موتور و گیربکس(در آسانسور کششی)، پاور یونیت(در آسانسور هیدرولیکی)،تابلو فرمان و تابلو برق2.چاه آسانسور برای نصب دربها ، ریل، سازه آهن کشی وهمین طور محلی برای حرکت کابین و وزنه تعادل(در آسانسور کششی)3. چاهک:قسمت پایین چاه آسانسور را چاهک می گویند. چاهک مکانی است برای نصب ضربه گیرها ،بافرها(در آسانسور کششی) و نصب جک هیدرولیک(در آسانسور هیدرولیک) و جان پناهی است برای سرویسکاران آسانسور.

    آسانسورها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:الف):آسانسورهایی که افراد مجاز به سوار شدن به آن هستند.(آسانسورهای مسافربری،تخت بر ،مسافربر و باربر با هم)،ابعاد کابین این آسانسورها طوری است که مسافران و بارهای آنها به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.ب):آسانسورهایی که افراد مجاز به سوار شدن به آنها نیستند.مثل اسانسورهای خدماتی و غذابر که ابعاد کابین آنها طوری است که برای افراد قابل استفاده نیست.معمولا ابعاد کابین این آسانسورها 1*1*1 می باشد.

     سرعت،ظرفیت،تعداد و نوع آسانسورهای هر ساختمان باید متناسب با کاربری،تعداد ایستگاهها و تراکم جمعیتی ساکن در آنجا انتخاب گردد.در ساختمانهایی که احتمال حضور افراد معلول با ویلچر وجود دارد،حداقل باید یک آسانسور با ظرفیت حداقل 6 نفر و بازشو درب 80 سانتیمتری پیش بینی شود.در انتخاب مکان،ظرفیت و تعداد آسانسورها ،ضوابط آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری باید پیش بینی و اجرا شود.

   در سالهای اولیه اختراع آسانسور ،تنوع آسانسور وجود نداشت،یا مثلا خیلی به موارد ایمنی اهمیتی داده نمی شد یا اینکه اصلا تکنولوژی ایجاد ابزارایمنی بهترآسانسور  در اختیار مصرف کنندگان و فروشندگان آسانسور قرار نداشت.تعریف آسانسور به معنای امروزی بیان نمی شد.با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی هر نوع آسانسور تعریف خود را پیدا کرد و با توجه به نوع کاربری آسانسور برای آن طراحی صورت گرفت و تجهیزات ساخت آن هم با دیگری متفاوت شد.به عنوان مثال آسانسور بیمارستانی ، آسانسور غذابر ، آسانسور ماشین بر ، پانوراما ، هوم لیفت و ....

      در ساختمانهای فاقد آسانسور یا اصطلاحا ساختمانهای قدیمی ، ساکنان ساختمان می توانند با همفکری و بدون لجاجت و با رعایت حق همسایگی و احترام ، بدون اختلاف نظر و مشکل با مطالعه قانون نصب آسانسور در ساختمان نسبت به نصب آسانسور اقدام کنند.قطعا این کار آسایش همه ساکنین ساختمان را به همراه دارد.

    اگر آسانسورهای خاص و کم تولید را در نظر نگیریم،به طور کلی آسانسورها به دو گروه : آسانسور هیدرولیک  و آسانسور کششی تقسیم می شوند.آسانسور کششی قابلیتهایی دارد که مشتری ترقیب می شود که در ساختمان خود آسانسور کششی نصب کند.آسانسور کششی انتقال کابین اسانسور را با کشش سیم بکسل انجام می دهد،به همین خاطر محدودیت کورس حرکتی ندارد.استفاده کنندگان اسانسور کششی اغلب صاحبان ساختمانهای بلند مرتبه هستند.دومین قابلیت آسانسور کششی سرعت بالاترآن است که معمولا از حداقل یک متر بر ثانیه به بالا  سرعت دارند.سرعت خوب آسانسور کششی سبب می شود که حضور سرنشین در کابین آسانسور طولانی و خسته کننده نباشد.همین سرعت بالا و حرکت مدارم سیم بکسل باعث می شود که استهلاک سیم بکسل بالا باشد و خطر پارگی سیم بکسل پیش آید،پس سرویس و بازدید منظم ماهانه باید توسط سرویس کاران خبره انجام شود که قبل از پیش آمد حادثه ای نسبت به بروز نگهداری سیستم آسانسور کششی اقدامات لازم را انجام دهند.مضافا اینکه آسانسور کششی تابع ظوابط و الزامات استاندارد اجباری آسانسور است.اخذ گواهی استاندارد اجباری آسانسور منوط به رعایت و انجام بند بند مواردی است که در لیست بازرس استاندارد نوشته شده است.

    آسانسور کششی خود در سه نوع عرضه می شود:1-آسانسور کششی موتور گیربکسی که نسل قدیمی تر آسانسور است ،این آسانسور در کنار اینکه آسانسور پر قدرتی است ،معایبی دارد که اشاره اجمالی به آنها می شود.اول اینکه برای نصب این آسانسور حتما باید بالای چاه آسانسور اتاقی برای موتور گیربکس آن در نظر گرفت.این مسئله در ساختمانهایی که محدودیت اورهد یا فضای بالاسری دارند مشکلات عمده ای بوجود می آورد که در مواردی نصب آسانسور را غیر ممکن می کند.دومین مسئله مصرف برق بالای ان است که هزینه ای را به ساکنین ساختمان تحمیل می کند.سوم اینکه به خاطر داشتن شفت و گیربکس اگر در این قسمت خرابی بوجود آید ،هزینه تعمییر و نگهداری آن سنگین است. در اخر اخذ گواهی استاندارد اجباری بازرسی استاندارد را نیز باید به موارد بالا اضافه کنیم.

                                                                                                     

      اسانسور روم لس  دومین نوع از آسانسور کششی است.این نوع آسانسور تجهیزات و موتور سبکتری دارد که برای نصب آن نیاز به اتاق جداگانه ای در بالای چاه آسانسور نیست.موتور و متعلقات آن در فضای کوچکی در داخل چاه آسانسور قرار میگیرد . در بعضی مدلها موتور در بالای کابین نصب می شود.در آسانسور روم لس هزینه ساخت موتور خانه حذف می شود. هزینه خرید موتور گیربگس سنگین به یک موتور سبک ولی پرقدرت کاهش پیدا می کند .از ترمز لنتی استفاده نمی شود،بنابراین علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست ،هزینه خرید زود به زود لنت نیز حذف می شود. با در نظر این نکته که موتور در داخل چاه نصب می گردد،دسترسی سرویسکاران و نصابان آسانسور نیز به تجهیزات آسانتر صورت می گیرد.در کل سرویس نگهداری آن راحتر است.چون نیاز به موتور خانه ندارد ،نصب و راه اندازی آسانسور روم لس سریع انجام می شود

                                                                                                                                                

آسانسور گیر لس سومین نوع آسانسور کششی است:

    آسانسورهای کششی گیربکسی دو سرعته هستند ، یعنی یا موتور آنها، دو سیم پیچ با دور تند و کند دارد ، یا از دو موتور با درو تند و کند استفاده می کنند.آسانسور، با موتور دور تند استارت می خورد و با دور کند متوقف می شود.عیوب این سیستم این است که،هم مصرف برق بالایی دارند و هم هنگام استارت و استپ کابین ، به سرنشینان شوک وارد می شود. در سیستم گیر لس فقط یک موتور یک سرعته وجود دارد در مقابل برای کنترل سرعت دور تند و کند از درایو استفاده می شود

      نقش مهم آسانسور در زندگی امروز و آینده مردم انکار ناپذیر است ، همین نقش پر رنگ باعث شده است که دانشمندان هم در این حوزه فعالیت مستمری داشته باشند و برای راحتی و رفاه استفاده کنندگان تحول و اختراعات مهمی در این صنعت خلق کنند.کمااینکه هم اکنون در مکانهای خاص تجاری و توریستی آسانسور هایی نصب می شوند که علاوه بر حرکت عمودی ،حرکت افقی و عرضی هم دارند که واقعا در این زمینه خلاقیت و ابتکار عجیب و جالبی است.

   استفاده از آسانسور کششی ، چه موتور گیربکس و چه روم لس محدودیت حمل وزن دارد . یعنی برای حمل بار سنگین یا تعداد نفرات خیلی زیاد که وزن بالایی دارند ، کارشناسان پیشنهاد نصب اسانسور هیدرولیک را می دهند چون آسانسور هیدرولیک از جک هیدرولیکی برای اعمال نیرو به کابین استفاده می کند . برای حمل موارد خیلی سنگین می توان به راحتی از جکهای پر قدرت استفاده کرد.به همین علت آسانسور حمل خودرو،آسانسور باربر با وزن بالا،آسانسور نفربر با ظرفیت بالا،و انواع بالابر مثل بالابر خانگی ، بالابر مغازه ای بالابر ویلچر بر،بالابر صنعتی،بالابر ساختمانی،بالابر کارواش و تعمیر گاهی ، همگی از سیستم هیدرولیک استفاده می کنند.هر کدام از این آسانسورها و بالابرها طول مسیر مختلف و توقفهای کم یا زیادی دارند.نکته متمایز کننده سیستم های هیدرولیک از کششی ، استهلاک کم  امنیت بالا و نصب سریع و راحتتر است.

      انجام پروژه آسانسور در ساختمانها زمانی خیلی با اهمیت تر می شود که ساکنین ملزم و مجبور به نصب اسانسور می شوند . اگر فضای مکفی موجود نباشد می توان با الگوهای علمی و تخصص کارشناسان اسانسور حداقل مکان ممکن را در ساختمان پیدا کرد . به عنوان مثال اگر در فضای مشاعات ساختمان امکان اجرای آسانسور نباشد ، می شود از داخل واحدهای ساختمان ،آسانسور نصب کرد . این نوع آسانسور برای هر وحد ایستگاه اختصاصی دارد و ساکنین فقط در واحدهای خود مجاز به پیاده و سوار شدن هستند.

     آسانسورها چون از اتصال قطعات مکانیکی تشکیل شده اند و همگرایی این قطعات مختلف است که منجر به حرکت مستمر و بدون نقص آسانسور می گردد ، پس آسانسورها به هر شکل و ابعاد و ظرفیتی که باشند ، نیاز به  رسیدگی کامل دارند که زود از دور خارج  نشوند و همیشه به استفاده کنندگان سرویس دهند . مراقبت و نگهداری از آسانسور باید همیشگی و منظم باشد . علاوه بر تعیین سرویسکاری ماهر برای بازدیدهای دوره ای ، نحوه استفاده مالکین ، ساکنین و استفاده کنندگان از آسانسور نیز در طول عمر آسانسور تاثیر گذار است . در اینجا به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

   به کودکان آموزش دهیم و یاد دهیم که آسانسور وسیله بازی نیست و از آن بعنوان وسیله سرگرمی استفاده نکنند و مرتب با آن بالا و پایین نروند ، هم ممکن است سلامت آنها به خطر بی افتد وهم استهلاک آسانسور بالا می رود .2-از دستکاری و فشار بیش از اندازه به دکمه شستی ها خودداری کنیم . اگر یک بار دکمه شستی را لمس کردیم ، حتی اگر عجله هم داشتیم مرتب شستی را فشار ندهیم این کار به جز اینکه شستی را خراب کند ، نتیجه ای ندارد زیرا آسانسور با یک بار لمس شستی فرمان می گیرد و تکرار عمل ما تاثیری در روند حرکت آسانسور ندارد.3- حتما به ظرفیت آسانسور توجه کنیم و بیش از ظرفیت آسانسور به آن فشار وارد نکنیم.4-اگر آسانسور مخصوص حمل بار نیست محموله های سنگین و خارج از ظرفیت اسانسور  مثل یخچال ، لباسشویی ، کمد و.. را با آسانسور حمل نکنیم .5-اگر از آسانسور هیدرولیک بهره می بریم و برای آن فرمان پارک تعریف نشده است ، اگر آسانسور به طبقات بالا هدایت شده است و در حالت استند بای قرار دارد،یعنی مدت طولانی از آسانسور استفاده نمی شود ، حتما با زدن شستی کابین را به پایین ترین طبقه برگردانیم که جک هیدرولیک زیر فشار نماند.ممکن است در هر ساختمان موارد خاص دیگری باشد که ساکنین ملزم به رعایت آن باشند . به هر حال استفاده بهینه از آسانسور ، قطعا   به سلامت آسانسور کمک می کند.

    در آسانسور ها یک قطعه کوچک اما مهم وجود دارد که نقش اساسی در حرکت بدون صدا و نرم آسانسور دارد.این قطعه ، کفشک نام دارد .در آسانسور بسته به نوع کششی یا هیدرولیکی آسانسور از 4 الی 8 عدد کفشک استفاده می شود. جنس کفشکها از آلیاژ فلزات محکم و سخت می باشد.کفشکها دارای شکافی هستند که داخل آن لنت قرار میگیرد.جنس لنتها معمولا از مواد پلی آمید ضد سایش می باشد ، بطوری که سالها در تماس با ریل آسانسور بدون سایش کار می کنند.عمر مفید لنتها بستگی به شرایط نگهداری آنان دارد .1-کل سیستم اسانسور مهندسی و با محاسبات لازم نصب شود و وزن آسانسور متعادل باشد و فشار مضاعف به یکی از لنتها وارد نشود.2-لنتها مرتبا روغن کاری شوند ، خشکی لنتها هم سبب سایش لنت می شود و هم سبب تولید سر و صدای ناهنجار می شود.

                                                                                                                                        

    استفاده کنندگان از آسانسور ، چه آسانسورهای خانگی و شخصی ، چه آسانسورهای عمومی مثل آسانسورهای مراکز تجاری ، اداری ، آسانسورهای بیمارستانی  و غیره ،چیزی که از آسانسور با تمام زیرساختها و تاسیسات سنگین و سبک می بینند ، یک کابین آسانسور است که ممکن است خیلی زیبا و مرغوب باشد و ممکن است از متریال معمولی استفاده شده باشد. این کابین یک محیط بسته و محدود است و سرنشینان آسانسور اخلاقا و قانونا موظف و ملزم به رعایت اداب و ضوابطی هستند که اجرای آنها باعث می شود که هم فضا و هوای داخل کابین برای دیگر افراد قابل تحمل باشد و هم سلامت آسانسور تضمین شود . به چند مورد اشاره می کنیم : با وجود اینکه اکثر کابینهای آسانسور مجهز به هواکش هستند با این حال ، در داخل کابین آسانسور نباید سیگار کشید چرا که کابین برای نفرات بعدی غیر قابل استفاده می شود . اگر به هر علتی خیس عرق هستیم و سوار آسانسور شویم ، قطعا کابین بوی عرق میگیرد ،مخصوصا اگر هواکش خراب باشد.. آسیب رساندن به تزئینات و دکوراسیون داخلی کابین آسانسور ، علاوه بر تحمیل خسارت به مالکان آسانسور ،نمای زشتی به کابین آسانسور میدهدوقتی داخل کابین آسانسر هستیم از حرکات غیر عادی مثل پریدن یا تکان دادن کابین جدا خوداری کنیم چرا که ممکن است سیستم پاراشوت اسانسور فعال شده و کابین بین طبقات متوقف شود  یااینکه کفشک کابین از ریل خارج شده و کابین از تعادل خرج گردد. پس همه باید فرهنگ استفاده درست از آسانسور را رعایت کنیم.

نکته هایی درباره ایمنی و استفاده درست از آسانسور:

   آسانسور خلبان یا راننده ندارد و به حالت بیست و چهار ساعته فعال است.مسافران از مقابل آسانسور دکمه فرمان آسانسور را فشار میدهند و کابین احضارمی شود.بعد سوار کابین شده و دکمه مقصد را فشار می دهند.آسانسور در زمان مناسب پاسخ گفته و فرمان را اجرا میکند پس لمس مجدد دکمه های احضار کار بی خودی است.آسانسور قادر به تشخیص مسافران از نظر جنسیت ، سن ، سالم یا بیمار بودن و وزن دقیق مسافران نیست.در بعضی مواقع آسانسور به وسیله ای بسیار خطرناک تبدیل می شود . کلیدهای فرمان در جایی نصب می شوند که کودکان زیر 7 سال توانایی صدور و احضار فرمان را نداشته باشند.اما لازم است همیشه یادمان باشد که کودکان نباید به تنهایی سوار آسانسور شوند.در ضمن باید فضای مناسب بازی برای کودکان فراهم شود تا از بازی با آسانسور خودداری کنند.در زمان استفاده از آسانسور باید به ظرفیت واقعی آن توجه کرد.

   صنعت آسانسور با صنعت ساختمان در هم آمیخته است . آسانسور از اجزاء اصلی و مکمل هر ساختمانی است ، بویژه اگر یک ساختمان ، برجی بلند باشد . براساس  همین قاعده استقرار یک نیروی ماهر تعمیرکار آسانسور در هر ساختمان بلند مرتبه الزامی است . شرح وظایف تعریف شده تعمیرکار آسانسور در مواردی که اشاره می شود مشخص شده است . ساخت سازه اصلی اسانسور ،اجرای ریل و درهای آسانسور ، نصب مکانیک آسانسور ، جاگذاری و تنظیم کابین آسانسور ، الکتریکال و سیم کشی آسانسور ، استارت و دوراندازی اسانسور و در آخر سپردن آسانسور اماده شده به مالک.

     تعمیرکار آسانسور از عهده تمام موارد ذکر شده بر می اید ، اما امروزه این صنعت کلا تخصصی شده و نیروهایی که وارد صنعت آسانسور می شوند ، قطعا آموزشهای لازم را بصورت تخصصی و تفکیک شده پشت سر می گذارند و هر فرد در یکی از بخشهای تعمیر،نگهداری یا نصب به صورت تخصصی فعالیت میکند.

     مهارت و تبهر یک تعمیرکار آسانسور علاوه بر دانش آکادمیک به تجربه کاری نیز ارتباط مستقیم دارد . به این معنی که هرچه یک تعمیرکار اسانسور با تجربه تر باشد ، نصب و تعمیر آسانسور با اطمینان  بیشتر انجام می شود..روز به روز آسانسورهای جدید به بازار آسانسور ارائه می شود که تعمیرکار آسانسور باید دانش پیاده سازی آن را داشته باشدهمچنین باید قوای بدنی خوبی داشته باشد تا بتواند قطعات اسانسور را که بصورت جداگانه وارد ساختمان شده است را حمل و متصل کند.در ضمن فوبیا ارتفاع هم نداشته باشد

    یک تعمیرکار اسانسور تمام وقت کار می کند وظیفه وی مونتاژ تمام قطعات اسانسور و نصب همه آنها است .بازرسی منظم موتور ، در ، قفل ، ریل ، سیم بکسل ، جک و روغن هیدرولیک ، کفشک و لنت ، پاراشوت ، لرزش و سروصدای کابین و کف پوش کابین ، وضعیت روشنایی و ارتباطی و دیگر قسمتهای اصلی و فرعی آسانسور  جهت اصمینان از سالم بودن آنها و در صورت لازم تعویض یا تعمیر آنها می باشد.

      ارائه کنندگان آسانسور به مشتریان موظف هستند آپشنهای فنی آسانسور را برای آنها تشریح کنند و به جز مواردی که ایمنی آنها را با خطر مواجه میکند ، انتخاب آپشن را به عهده مشتری بگذارند . به خاطر اینکه انتخاب یا عدم انتخاب بعضی امکانات رایج در آسانسورها در قیمت نهایی آنها موثر است . به دو مورد اشاره میکنیم:اگر تابلو فرمان نصب شده آسانسور از نوع کارکدک باشد دارای امکاناتی از قبیل سخنگو بودن ، سیستم هشدار دهنده ، فن ، پخش موزیک ، پنل تصویری و.......را برای استفاده کنندگان می باشد . همچنین نصب بلک اوت برای سیستم آسانسور ، آسودگی روانی برای مشتری دارد چرا که با قطع برق کسی درون کابین محبوس نمی شود. حذف آپشنهای بالا برابر است با کاهش هزینه نصب آسانسور ، در نهایت این مشتری است که باید انتخاب کند.

     با بلند مرتبه ­تر شدن ساختمان­ها، مردم خواهان آسانسورهایی هستند که با سرعت بیشتر آنها را جا­­به­جا کند. از یک طرف هم با افزایش سرعت آسانسور تنش و لرزش آسانسور در جا­به­جایی هم بیشتر می­شود. آسانسور غالباً با ریل کنترل می­شود. با افزایش سرعت، لرزش کابین آسانسور هم زیاد می­شود. برای غلبه بر این مشکل مهم، شرکت میستوبیشی تکنولوژی جدیدی را بکار برده که لرزش کابین آسانسور را به حداقل رسانده و حرکت آسانسور بسیار نرم و دلپذیر شده است. کابین در نهایت سکون حرکت می­کند طوری که سکه ایستاده هم در کابین نمی­افتد. سیستم کنترل آنی، لرزش را به حداقل خود می­رساند. سنسورهای آن در حدود 1000 بار در ثانیه، نوسانات را حس می­کنند و با هر لرزش در جهت مخالف حرکت می­کنند تا لرزش را بی­اثر کنند. نتیجه این "نو آوری خاص میتسوبیشی" آسانسورهایی است که نیازهای سرعت و آرامش را همزمان برآورده میکند. حرکت به قدری نرم و آرام است که مسافران احساس نمی­کنند در حال حرکتند.

     امنیت،راحتی،کنترل و حرکت چهار ویژگی اصلی آسانسور می باشد و از این نظر دقیقا مانند خودروها عمل می کند . احیانا اگر در یکی از عناصر فوق نقص یا مشکلی باشد ، اسانسور کار نمی کند . اولین گلوگاه حرکت است . حرکت به قدرت و نیروی موتور اسانسور مربوط است،که برابر با موتور یک خورو می باشد . موتور آسانسور همانند قلب آن کار می کند.ایجاد قدرت و نیروی بیشتر در موتورها ، یعنی افزایش حجم موتور.اگر این افزایش حجم و وزن موتور بیش از حد باشد علاوه بر سخت بودن انتقال آن به داخل ساختمان ممکن است نتوان ان را جانمایی کرد. برای غلبه بر این مشکل خیلی مهم شرکت هیتاچی موفق شده است یک موتور تمام مغناطیسی تولید کند که علاوه بر افزایش 1.3 بار قدرت بیشتر نسبت به موتورهای معادل ، سیزده درصد از حجم موتور کاسته است . همچنین برای کاهش بار اضافه به موتور ، هیتاچی موفق به تولید سیم بکسل با قطر کمتر و در نتیجه سبکتر شده است . با این حال این موتور اسانسور عظیم وزنی معادل بیست تن دارد که برای انتقال آن به بالای برج از جرثقیل های ساختمانی استفاده می شود.جابجایی آن از طریق چاه آسانسور کاری بسیار پر هزینه و خطرناک می باشد.موارد بالا گوشه ای از "چالشهای ساخت پرسرعت ترین آسانسور جهان"می باشد.طراحی این سیستم پیشرفته آسانسور برای نصب در مرکز مالی گوانجو در کشور چین انجام شده است.این آسانسور تا ارتفاع 530 متر بالا میرود،با سرعت 1200 متر در شصت ثانیه حزکت میکند و 95 طبقه را در 43 ثانیه طی می کند.این آسانسور فوق العاده پرسرعت است.بمنظور تحقیق بر روی غلبه بر چالشهای ساخت پرسرعت ترین آسانسور جهان ، شرکت هیتاچی بلندترین برج تحقیقاتی آسانسور را به نام G1 ساخته است.

 

 

                


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
  • غلامی []
    0 Like disLike 0
    من نمی دونم چرا بعضی از ساکنین ساختمونها با نصب آسانسور مخالفت میکنن، آدم واقعا متاسف میشه،
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
6 + 4 = ?