آسانسور هیدرولیک

اسانسور هیدرولیک ، از طراحی تا اجرا در هیدرو فربد

      طی سالیان متمادی که انسان از آسانسورهای کششی استفاده کرد متوجه مشکلات و نواقصی درآن شد که با طراحی آسانسور های هیدرولیک این نواقص و مشکلات برطرف گردید.در آسانسورهای هیدرولیک به جای استفاده از موتور گیربکس و قاب و وزنه تعادل ، از جک هیدرولیک استفاده میشود.از مزایای استفاده از آسانسورهای هیدرولیک میتوان به عدم نیاز به موتورخانه و اتاقک بلای چاه آسانسور اشاره نمود. نرمی حرکت در شروع ابتدایی،خرابی کمتر و راحتی تعمییر از دیگر مزایای آسانسورهای هیدرولیک می باشد .امکان استفاده از کابین بزرگتر به دلیل حذف قاب و وزنه تعادل و نیاز به استراکچر سبکتر و در نتیجه هزینه کمتر مزیت دیگر آسانسورهای هیدرولیک می باشد.

     پیش از شروع قرن 21،  با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه   (MRL) آسانسورهای هیدرولیکی با رقابت‌های روز افزونی روبرو شد. با وجود این، امتیازاتی همچون هزینه‌ی نگهداری کم، انعطاف‌پذیری بالا در طراحی اتاقک، امنیت بالا و نصب آسان و مقرون به صرفه‌ی آن، باعث متمایز شدن این نوع آسانسور شده است. اگر چه همه روزه شاهد افزایش کاربرد آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) هستیم اما این‌ها دلیلی بر کاهش کاربردآسان سور هیدرولیکی نیست و استفاده از این‌گونه آسانسورها در کشورهای در حال توسعه با افزایش چشم‌گیری همراه است.
آسانسور هیدرولیک  

از قرن 19 میلادی، آسانسورهای کابلی و هیدرولیکی آبی برای جابه‌جایی عمودی مورد استفاده بود. در سال‌های 1950  آسانسورهای هیدرولیکی روغنی  تقریباً همزمان در آلمان و ایالات متحده‌ی آمریکا به صنعت آسانسورسازی راه پیدا کردند و بلافاصله توانستند به محبوبیت دس ت‌ یابند. در ابتدا کاربرد  آسانسور هیدرولیکی اغلب برای بار بود اما با  بهبود عملکرد آن و به دلایلی اقتصادی، این‌گونه آسانسورها برای جابه‌جایی افراد نیز مورد استفاده قرار گرفت. دلایل اقتصادی که باعث شد این‌گونه از آسانسورها جایگاه بهتری را برای استفاده‌های عمومی‌تر پیدا کنند مربوط به هزینه، ابزار و کار کم برای نصب می‌شد. بر اساس گزارش سازمان ملی صنعت آسانسور در ایالات متحده (NEII) شرکت‌ها در دهه‌ی هفتاد میلادی آسانسورهای هیدرولیکی  بیشتری را نسبت به انواع آسانسورهای کششی ساختند و در سال‌های 1980 تولید آن‌ها بیش از دو برابر  آسانسورهای  کششی  بود. نزدیک به 70 درصد آسانسورهای ساخته شده در ایالات متحده آمریکا تا سال 2000، آسانسورهای هیدرولیکی بودند.

از سال 1995، شرکت‌های بزرگ صنعت آسانسورسازی توجه خود را معطوف به نوع جدید آسانسورها یعنی نوع بدون موتورخانه (MRL) کردند. با وجود امتیازات بالای این‌گونه از آسانسورها از جمله فضای اشغالی کم برای ساخت و راه‌اندازی، هزینه‌ی این‌گونه آسانسورها همچنان از    آسانسورهای هیدرولیکی    بیشتر است. اما مهم‌تر از هرچیز،   آسانسور‌های هیدرولیکی   بازاری پایدار را به دلیل سطح بالای امنیت و نصب آسان در اختیار دارند. در عرصه‌ی رقابت، شرکت‌های سازنده آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) همواره سعی داشته‌اند با استفاده از دو برهان مصرف انرژی بالا و مشکلات زیست‌محیطی با محبوبیت پایدار آسانسور‌های هیدرولیکی مقابله کنند.

این دو برهان در اصل از شرکت‌های سازنده‌ی  آسانسورهای کششی  گرفته ‌شده است. اما این موضوع  در حالی است که در این مورد شکایتی از مصرف‌کنندگان نهایی دریافت نشده است. بخش بزرگی از کاربرد آسانسور هیدرولیکی مربوط به کشورهای در حال توسعه است. بسیاری از این‌گونه کشور‌ها بجز موارد خاص پر جمعیت و کم‌ مساحت، مقدار قابل توجهی از ساختمان‌های نه‌ چندان بلند دارند. در برخی از این کشورها صنعت آسانسورهای هیدرولیکی    با پیشرفت قابل ملاحضه‌ای همراه بوده است که باعث کاهش قیمت و بهبود عملکرد این‌گونه آسانسورها شده است. امتیازات برجسته‌ی این‌گونه از آسانسورها مخصوصاً امنیت و راحتی آن باعث متقاعد شدن شرکت‌ها و افراد به استفاده از آن شده است.
آسانسور هیدرولیک  

در نتیجه، میزان کاربرد   آسانسور هیدرولیکی   60 درصد بیش از  آسانسورهای کششی  در سراسر دنیا است. البته این میزان با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه کمی دچار کاهش شده است اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. انواع و مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی نوع معمولی: این نوع از سیلندرهای زیرزمینی استفاده می‌کند و برای ساختمان‌های کم‌ارتفاع 2 تا 5 طبقه(گاهی تا 8 طبق ه) بسیار مورد استفاده است. سرعت   آسانسور هیدرولیکی   در حدود یک متر در ثانیه است. نوع بدون حفره (Holeless): این نوع در سال‌های 1970 توسعه ‌یافت و از سیلندر روی زمین استفاده می‌کند. این تغییر کاربری باعث تغییر در قیمت و ایجاد کارکرد بهتر محیطی برای ساختمان‌های دو الی چهار طبقه شده است.نوعRoped: در این مدل از آسانسورها جک و یا پیستون از طریق  سیم بکسل  به  کابین  متصل شده است. آسانسورهای هیدرولیکی از پمپ فشار روغن، موتور و شیر صنعتی برای راندن روغن به درون سیلندر و پیستون استفاده می‌کند که در نتیجه‌ی آ ن اتاقک آسانسور  به حرکت در می‌آید.

  مشخصات فنی و ویژگی های آسانسور هیدرولیک  

  1.  مجهز به سامانه ایمنی ضد سقوط(پاراشوت) ، بدون نیاز به گاورنر - قابل نصب در مکان های با چاله کم ارتفاع

  2.  بدون نیاز به موتورخانه در بالای چاهک آسانسور
  3.  امکان نصب آسانسور هیدرولیک در مکان هایی که چاه و چاله آسانسور پیش بینی نشده است.
  4.  استفاده از پمپ های روغن دنده ای ، پره ای و اسکرو در ساخت پاوریونیت آسانسور.
  5.  سرعت آرام و تدریجی در شروع حرکت و هنگام توقف کابین با استفاده از شیرهای چهارسرعته ویژه با فن آوری بالا ، ساخت کارخانه BLAIN آلمان
  6.  مصرف برق فقط برای بالا رفتن آسانسور و صرفه جویی در انرژی
  7.  حرکت سریع ، نرم و بی صدا - مجهز به کاراسلینگ جهت حمل کابین
  8.  اجرای سازه چاه آسانسور به صورت پیش ساخته و اتصال سریع با پیچ و مهره
  9.  برق مورد نیاز تک فاز یا سه فاز
  10.  کیفیت تولید محصولات هیدروفربد تحت مدیریت و الزامات استاندارد های اروپایی
  11.  در انواع مسافربر، بیمارستانی، باربر و خودروبرو بالابر با ظرفیت 100 کیلوگرم تا 10 تن تا ارتفاع 35متر

     تجهیزات تخصصی آسانسور هیدرولیک :

شیر ضد ترکیدگی (Rupture Valve) ،شیر اضطراری (Emergency Valve) ،شیر ضد سقوط (Counter Balance Valve) ،پمپ دستی (Hand Pump) ،گرمکن روغن (Oil Heater) ،شیر دستی ربع گرد (Shut of Valve) ،سوئیچ تشخیص فشار (Pressure Switch).. سامانه هیدرولیکی قدرت (qپاوریونیت) : در دو تیپ الکتروموتور درون مخزن و الکترو موتور بیرون مخزن و نیز با دو نوع الکتروموتور داخل روغن(غوطه ور) و بیرون روغن و استفاده از سه نوع پمپ اسکرو، پره ای و یا دنده ای برای قدرت های سبک، متوسط و سنگین و مجهز به شیر چهار سرعته بر حسب سفارش مشتری طراحی و ساخته می شود. جک هیدرولیک : نوع تک مرحله ای تعلیقی (سطح مقطعی) ساخته شده از لوله های استاندارد و دو نوع شافت جک پولیش شده یا کروم شده و پکینگ های اروپایی، توسط دستگاه پیشرفته CNC تابلو برق و فرمان : مطابق با استاندارد EN81 شیر برقی : در پاوریونیت های آسانسوری ساخت شده توسط شرکت فربدصنعت، از شیرهای هیدرولیکی آسانسوری EV100 ساخت کارخانه BLAIN آلمان که از تکنولوژی بالایی برخوردار است، استفاده می گردد که سرعت تدریجی و بسیار نرمی را هنگام حرکت و توقف کابین ایجاد می نماید. کاراسلینگ : - با قابلیت مونتاژ و نصب سریع و آسان با اتصال پیچ و مهره - مجهز به سامانه ایمنی ضد سقوط (پاراشوت) با سیستم محرکه بدون نیاز به گاورنر - تولید شده از ورق های فولادی با روکش گالوانیزه توسط دستگاه پیشرفته CNC انواع درب طبقه : متناسب با فضای موجود انتخاب میگردد انواع درب کابین : م تناسب با فضای موجود انتخاب میگردد انواع کابین : با استفاده از متریال مختلف استیل شیشه ام دی اف وبا توجه به دیزاین ساختمان و خواست کارفرما انتخاب وطراحی میگردد    

آسانسور هیدرولیک

مزایا و معایب  آسانسور هیدرولیکی :

    همانگونه که اشاره شد، نصب آسانسورهای هیدرولیکی ه  زینه‌ی کمتری نسبت به آسانسورهای کششی دارد و آن‌ها فضای کمتری را درون ساختمان اشغال می‌کنند. همچنین این‌گونه از آسانسورها در جابه‌جایی بارهای سنگین، از عملکرد بهتری برخوردار هستند چرا که آن‌ها نسبت به نوع کششی قدرت‌مندتر هستند.

از طرف دیگر، یکی از معایب اصلی آسانسورهای هیدرولیکی، سرعت پایین آن‌هاست. همچنین کارایی روغن به عنوان مایع هیدرولیک با تغییر دما می‌تواند دچار تغییر شود. بنابراین همیشه به سیستم کنترل نیاز است. این‌گونه آسانسورها سیستمی با حرارت بالا هستند. روغن ممکن است زیر آسانسور درون زمین نشت کند و باعث آلودگی آب زیر زمین شود. از جهت دیگر، این‌گونه از آسانسورها انرژی بیشتری را نسبت به آسانسورهای ک ششی مصرف می‌کنند. پمپ فشار روغن آن‌‌ها در خلاف جهت جاذبه و به سمت بالا عمل می‌کند اما این انرژی زمانی که به ارتفاع اولیه‌ی خود باز می‌گردد، از دست می‌رود. در مقابل باید توجه داشت که آسانسورهای کششی هزینه‌ی نصب بیشتری را می‌طلبد. همچنین این‌گونه از آسانسورها نگهداری سخت‌تری نسبت به نوع هیدرولیکی دارند. همانگونه که در سطور بالا خواندید، استفاده از  آسانسورهای هیدرولیکی  برای ساختمان‌های کم ارتفاع به دلیل هزینه‌ی نصب کم و نگهداری آسان، فضای اشغالی کمتر و همچنین آزادی در طراحی زیباتر انتخاب مناسبی است. از این رو در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که دارای ساختمان‌های کم‌ارتفاع زیادی هستند، این‌گونه از آسانسورها استفاده‌ی بسیار بالایی دارد. همچنین امنیت، این‌گونه از آسانسورها آن را به انتخاب مناسبی تبدیل کرده ‌است

    این روزها آسانسورهای هیدرولیکی به طرز چشمگیری در ساختمانهای مسکونی و تجاری نصب میشوند، به آسانسورهای هیدرولیکی در اصطلاح عامیانه آسانسور جکی نیز اطلاق می شود از محاسن آسانسورهای هیدرولیک می توان به موارد زیر را ذکر کرد :

  1. نیاز به فضای کم و چاله آسانسور کوچک .
  2. احتیاج  به موتورخانه در بام ساختمان نیست
  3. با برق تک فازنصب و راه اندازی می شود
  4. به چاله(Pit)عمیق نیاز نیست
  5. تولید صدای کمتر،حرکت نرم تر،ایمنی بیشتر
  6. در ساختمان ها و مراکز ساخته شده قابلیت نصب دارد
  7. نما و زیبایی آن  بسیار منحصر به فرد است

    روش کار آسانسور هیدرولیکی به این گونه است که با روشن شدن موتور آسانسور در پاوریونیت باعث پمپاز روغن به سیلندر می شود . هنگامی که ظرفیت سیلندر پر شد  با فشاری که از روغن ایجاد می گردد باعث حرکت کردن کابین می شود . در این لحظه وقتی آسانسور به طبقه مورد نظرمیرسد در قسمت تابلو فرمان آسانسور سیگنالی برای قطع پمپاژ روغن ارسال می گردد . برای برگشت آسانسور  در تابلو فرمان سیگنالی مبنی بر اینکه با زگردد ارسال می کند . این کار موجب حرکت روغن می گردد . درواقع فشاری بر سیلندر وارد شده و روغن مجددا به مخزن بر می گردد . در این لحظه سنگین بودن کابین موجب فشار به سیلند و بعد روغن می شود و از دریچه به مخزن بر می گردد . در مرحله بعد جریان روغن متوقف شده و کابین در لحظه حرکت خود متوقف میشود.

در اصل می شود گفت که از آسانسورهای هیدرولیکی برای حمل وزن های سنگین در مسیر های پایین استفاده می شود

می دانیم نرمی و چسبندگی موجود در روغن ها در دماهای مختلف قابل تغییر می باشد . به همین علت برای تنظیم دما در موتورخانه باید اقداماتی انجام داد . از جمله تغییرات دما در زمستان می باشد که اگر دما بین 20 تا 35 درجه نباشد در حرکت کابین به بالا و پایین مشکلات ایجاد می شود .هم چنین برای برطرف کردن مشکل در تابستان از عایقگرما باید استفاده کرد .

     شرکت هیدرو فربد صنعت دارای تخصص و مهارت، در تولید و نصب آسانسورهای هیدرولیکی می باشد که درطراحی و مونتاژ این محصول از تولیدات خود استفاده میکند و از آنجا که گروه هیدروفربد صنعت تولید کننده تجهیزات آسانسورهای هیدرولیکی مثل : جک ،پاوریونیت و کاراسلینگ می باشد با اطمینان کامل از تولیدات خود، یک نصب با کیفیت را نیز ارائه می دهد.

    با توجه به محاسن مطرح شده از آسانسورهای هیدرولیکی می توان به طور قابل توجهی در فضاهای کوچک ،  ساختمانهای فاقد آسانسور  ، ساختمانهای ساخته شده که در آن فضایی جهت نصب آسانسور مد نظر قرار نگرفته است ، فضای بین پله ها ، نمای ساختمانها ، بهره برد . ساختمانهای بالا عموما مسکونی هستند و انسانها در آن زندگی می کنند به همین دلیل هرگونه تخریب و تغییر در معماری ساختمان بسیار سخت خواهد بود.

    درمجموع آسانسور یک وسیله ای است برای رفاه و آسایش انسانها، پس حتما لازم است هنگام  خرید اسانسور  در انتخاب خود دقت کنیم که نوعی از اسانسور را برگزینیم که علاوه بر امنیت بالا از استهلاک خیلی کمی برخوردار باشد تا  اسایش و رفاه ساکنین ساختمان را مختل نکند و علاوه بر این سلامتی آنها را نیز به خطر نیاندازد.

     اگر مهندسین ساختمان از اول طراحی،آسانسور هیدرولیکی را در نظر داشته باشند مشکلات کناری کمتری در زمان نصب و یا طراحی آسانسور پدیدار می شود.اطلاعاتی نظیر نوع کاربری آسانسور،اندازه چاه آسانسور،مشخص کردن محل تابلو فرمان و پاوریونت،ظرفیت و سرعت آسانسور،نوع درب طبقات و کابین،محاسبه دفعات استفاده آسانسور،فاصله طبقات،فاصله سقف کابین تا زیر سقف ساختمان،اندازه پیت و یا عمق چاک آسانسور،و در آخر آیا محدودیتی با کندن چاه برای مستقر کردن جک وجود دارد یا نه؟

   به موارد بالا باید الزامات و ظوابط استاندارد نصب اسانسور هیدرولیک را نیز اضافه کرد،هرچند با توجه به قانون، استاندارد اجباری شامل اسانسور هیدرولیکی نمی باشد.

شرکت هیدروفربد در راستای احترام به حقوق و نیازهای مهم مشتریان ، در تولید آسانسور هیدرولیکی ،در درجه اول امنیت مصرف کنندگان و در درجه دوم کیفیت خوب محصول عرضه شده  به مشتریان عزیز را سرلوحه فعالیت صنفی خود قرار داده است . بنابراین در تولید آسانسور هیدرولیکی بهترین قطعات و لوازم را استفاده می کند،باهم قسمتهای مهم یک آسانسور هیدرولیکی را مرور میکنیم.

    جک هیدرولیکی تولید ما از بهترین نوع سیلندر و پیستون ساخت کشور رومانی ساخته شده است ،سختی جنس پیستون ونیز سطح فوق صیقلی آن باعث می شود که جک هیدرولیکی به ندرت دچار روغن ریزی شود،لوازم عایق بندی آن از شرکت CFW آلمان می باشد ،این جکها کمترین استهلاک را دارند.

    کاراسلینگ تولیدی شرکت هیدروفربد از بهترین ورق  موجود در بازار با رعایت ضخامت استاندارد آن،برشهای لیزری و خم کاری های ماشینی و تماما پیچ و مهره ساخته می شوند،با توجه به ظرفیت اسانسور، کاراسلینگ ها در اندازه های مختلف ساخته می شوند.کاراسلینگ نقش مهمی در پایداری و حرکت کابین آسانسور دارد.

   پاور یونیت،نیروی محرکه آسانسور است ،در تولید پاوریونیت آسانسور هیدرولیکی از موتورهای ساخت کشور ایتالیا استفاده می شود ، دو برند ELMO و SB موتورهای بسیار با کیفیتی هستند که بسته به ظرفیت بالا و یا کم آسانسور از آنها استفاده می شود ،این موتورها در درون روغن مخزن پاوریونیت غوطه ور هستند که علاوه بر طول عمر بالا صدای خیلی کمی تولید میکنند.ضمنا برای آلودگی صوتی کمتر و عملکرد بهتر از  پمپ اسکرو و سایلنسر نیز استفاده می شود.

      سیستم های هیدرولیک حتما مجهز به شیر برقی هستند، بر روی  پاور یونیت یک دستگاه شیر برقی نصب می شود ، شرکت هیدروفربد در تولید پاور یونیت از شیر برقی آلمانی بلین BLAIN استفاده میکند ، شیر بلین در مقابل خرابی و فرسایش بسار مقاوم است ، حرکت نرم اسانسور در زمان شروع و توقف به خاطر وجود شیر برقی بر روی سیستم می باشد.ضمنا روغن هیدرولیک توسط شیلنگهای بسیار قوی از پاور یونیت به جک هیدرولیکی منتقل می شود ،این شیلنگها دو لایه سیم هستند و فشار 250 بار را به راحتی تحمل می کنند.سیستم پرشر سوییچ بر روی پاور یونیت نصب می شود که از اور لود آسانسور جلوگیری میکند یعنی اگر بار بیش از ظرفیت بر روی آسانسور باشد مانع از حرکت آسانسور می شود و  زمانی که بار اضافه برداشته شود آسانسور دوباره شروع به حرکت می کند.همچنین درون مخزن پاور یونیت و داخل روغن هیدرولیک،گرمکن روغن نصب می شود تا در فصول سرما دمای روغن را بطور یکنواخت مناسب حرکت پیستون جک  نگهدارد ومانع سفت شدن روغن هیدرولیک می شود.علاوه بر این برای مناطق گرمسیری و یا مکانهای تجاری پر تردد ،به منظور جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن ،سیستم کولینگ نصب می گردد ،این سیستم خنک کننده  روغن هیدرولیکی ،دمای آن را  متعادل نگه می دارد.

    شیلنگ هیدرولیک ممکن است به علتهای مختلف از جمله فشار زیاد جک و یا فرسایش به خاطر استفاده طولانی مدت از سیستم آسانسور هیدرولیک دچار پارگی یا ترکیدگی شود ،برای جلوگیری از سقوط ناگهانی کابین اسانسور در انتهای جک هیدرولیکی قطعه ای نصب میشود بنام رپچر ولو ، وپچر ولو مانع از خروج روغن هیدرولیکی از جک میگردد و باعث می شود کابین در یک نقطه ثابت بماند.سرویس کاران اسانسور که بصورت دوره ای و ماهانه اسانسور های هیدرولیک را بازرسی و سرکشی میکننند موظف هستند بازدید از شیلنگ هیدرولیک را هم جزء موارد ضروری قلم داد کنند و آن را مورد بررسی دقیق دهند ، و در صورت مشاهده هر گونه نشتی روغن از شیلنگ نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

    به علت اهمیت امنیت مصرف کنندگان و با توجه به این مسئله که سازه آسانسور فقط یک بار در ساختمان نصب می گردد،دقت،برنامه ریزی،طراحی،نقشه کشی و اندازه گیری،اجرا،نصب و راه اندازی آسانسور هیدرولیک ،اهمیت فوق العاده ای دارد.امنیت اسانسور هیدرولیک نسبت  به انواع دیگر اسانسور مثل اسانسور کششی و یا اسانسور روم لس مثال زدنی است به همین علت گرایش به استفاده از اسانسور هیدرولیک در جامعه رو به افزایش است  ، این تمایل منحصر به پایتخت و کلان شهرهای اطراف نیست ،تمام مناطق ایران متقاضی نصب اسانسور هیدرولیک هستند .بنابرین حوضه فعالیت ما تمام شهرهای ایران می باشد و با اعزام تیم های تخصصی به نقاط مختلف ایران نصب اسانسور هیدرولیک را با شایستگی انجام می دهیم.

     بعد از اینکه بر اساس بازدیدهای فنی اندازه ها و دیگر مشخصات آسانسور معین شد ، برای ساخت کابین و جک و کاراسلینگ اقدام می شود.دیگر لوازم و قطعات نیز خریداری می گردد. بسته به شرایط ساختمان ، انتقال جک و کابین و کاراسلینگ به درون چاه صورت میگیرد . در هر حالت باید این انتقال طوری باشد که نه به آهن کشی و ریل صدمه ای وارد شود، و نه به کابین و جک و کاراسلینگ آسیبی وارد شود.آسانسور هیدرولیک ساختاری دارد که مونتاژ وراه اندازی آن در عین سادگی باید با دقت و وسواس زیاد صورت گیرد،چرا که اگردر زمان نصب و مونتاژ دقت  لازم صورت نگیرد و با حوصله قطعات ولوازم و تابلو فرمان نصب و راه اندازی نشود،هر چند به خاطر سرعت عمل ، پروژه سریع آماده شده است ، اما این عدم دقت در زمان استفاده از آسانسور خود را نشان میدهد و منجر به خرابی و ایرادات مستمر می گردد.

      مورد دیگری که ممکن است در دراز مدت بر عملکرد آسانسور هیدرولیکی تاثیر منفی بگذارد کیفیت بد و ضعیف قطعات و لوازم آسانسور خریداری شده است . مشتریان قبل از خرید آسانسور هیدرولیکی،از فروشنده درخواست لیست قیمت آسانسور هیدرولیکی می کنند ، بالا و یا پایین بودن قیمت آسانسور هیدرولیک بطور مستقیم به کیفیت آن ربط دارد .اگر مشتری به خاطر قدرت خرید پایین اصرار به خرید آسانسور هیدرولیکی  ضعیف کند،باید منتظر مشکلات بعدی آن هم باشد.قطعا هزینه ای که بابت خرید یک سیستم هیدرولیکی خوب صرفه جویی شده است،باید به خاطر تعمیرات مداوم پرداخت شود.

     در تمام جوامع بشری تمرکز روی این مسئله وجود دارد که چگونه می شود خطر و ریسک مرگ را از زندگی و کار انسانها کم کرد.یا اینکه چطور از ابزارها ، وسایل و امکانات رفاهی اطراف خود استفاده کنیم که خطری متوجه ما نشود . همیشه نوآوریهایی در همه جنبه های زندگی بشری بوجود می آید،وسایل و امکانات مورد استفاده انسانها بهینه می شوند و حتی اختراعات تکمیلی در یک وسیله خاص صورت میگیرد تا هم استفاده از آن راحت تر شود ،هم مقرون به صرفه تر شود و هم خطرات جانبی آن کمتر یا به حداقل و حتی به صفر برسد.یکی از این وسایل رفاهی انسان که شامل توضیح فوق می شود ، آسانسور هیدرولیک می باشد.

    آسانسور هیدرولیک در ساختمانهایی که امکان احداث موتورخانه ندارند و یا ساختمانهایی با کورس حرکتی کم ،یکی از بهترین انتخابهاست.(در ایران تا کورس حرکت 18 متر و با سرعت 0.75 متر بر ثانیه ، در امریکا تا کورس حرکت 30 متر و با سرعت 1 متر بر ثانیه)،انجام میشود.انتقال تعداد نفرات بالا و یا حمل بار سنگین از وظایفی است که اسانسور هیدرولیک به راحتی از عهده انجام آن بر می آید.
آسانسور هیدرولیک

   نقش مهم آسانسور در زندگی امروز و اینده مردم انکار ناپذیر است و ما باید شاهد تحول و اختراعات جدید در این حوزه باشیم،کما اینکه هم اکنون در مکانهای خاص آسانسورهایی نصب می شوند که علاوه بر حرکت عمودی حرکت عرضی و افقی هم دارند که واقعا در این زمینه خلاقیت و ابتکار جالب و عجیبی است.عموما ذهنیت و شناخت مردم از آسانسور،آسانسورهای کششی است مهمترین مشکل اسانسورهای کششی ،احتمال پارگی  سیم بکسل  و هزینه تعمیر و نگهداری سنگین تر نسبت به آسانسورهای هیدرولیک می باشد.نصب و راه اندازی آسانسور هیدرولیک خیلی مهم است ، مخصوصا نصب جک هیدرولیک آن که باید با دقت در جای خود قرار داده شود.جون جک معمولا سنگین است احتمال دارد که تراز و شاقول کردن جک مقداری سخت باشد و نصاب نتواند دقیق آن را شاقول کند.اگر جک شاقول نباشد زمان استفاده از آسانسور وقتی که جک هیدرولیک زیر بار می رود ، به مرور به پکینگهای ان فشار می آید و ممکن است جک به روغن ریزی بی افتد.

     مورد دیگری که در عملکرد درست آسانسور هیدرولیک تاثیر گذار است ، خوب و دقیق کار کردن نصاب و راه انداز اسانسور هیدرولیک می باشد.راه انداز باید دقت کند که تمام سیم کشی ها و کابلها و شیلنگ روغن هیدرولیک بطور منظم و مرتب به وسیله داکت و بستهای مخصوص درون چاه آسانسور در مسیر درست به دیواره چاه و یا سازه آهن کشی محکم بسته شده و تثبیت گردند. هیچ سیم ، کابل و یا قطعه دیگری نباید شل و ول و آویزان داخل چاه باشد. این کار چند مسئله ایجاد می کند.اول اینکه بسیار نازیباست وچهره زشتی از آسانسور را به نمایش می گذارد،حتی اگر عملکرد آسانسور خیلی دقیق و عالی باشد ، نامرتب بودن سیم ها و کابل ها درون چاه این حس را به بیننده القاء میکند که یک راه انداز ناوارد پروژه را به اتمام رسانده است.دومین مسئله اینکه آویزان بودن اتصالات داخل چاه آسانسور ممکن است به بدنه کابین بسابد و باعث تولید صدای غیر معمول کند ، همین نکته قطعا استفاده کنندگان آسانسور را آزار می دهد و ممکن است آنها را بترساند.سومین مسئله اینکه،اگر اتصالات برقی و هیدرولیکی درون چاه در جای مخصوص خود تثبیت نشوند ، به مرور ممکن است با حرکت کابین ، به گوشه ای از کابین گیر کند و با کشش آن اتصالات پاره شوند ، که علاوه بر متوقف شدن آسانسور ، باعث ایجاد خسارت و احیانا خطراتی مثل آتش سوزی گردد.

     در آسانسور هیدرولیک روغن هیدرولیک دو نقش مهم و کاربردی بازی می کند . اول اینکه روغن هیدرولیک مثل خون در شریان اسانسور هیدرولیک در گردش است ، برای بالا بردن طول عمر روغن و همچنین آسانسور ، به موارد زیر حتما توجه کنیم 1.هنگام پر کردن تانک پاور یونیت باید روی درب و دیواره پیت روغن هیدرولیک را کاملا تمیز و خشک کنیم که هم گرد و خاک و هم آب ویا مایعات دیگر که ممکن است همراه روغن به داخل تانک پاور یونیت ریخته شوند،پاک گردند.2.بعد از پر شدن تانک پاور یونیت ،باید خیلی مواظب باشیم که درب تانک پاور یونیت کاملا بسته باشد تا هیچ گونه آلودگی محیطی مثل گرد و غبار ، خاک و سنگ ریزه به مرور به درون پاور یونیت ریخته نشود.اگر این اتفاق بیافتد به علت مکش پمپ ابن ذرات به درون پمپ اسکرو وارد می شود و پس از آن به داخل جک هیدرولیک منتقل می شود و به مرور به کل سیستم اسیب می رساند که علاوه بر از کارانداختن آسانسور ، هزینه سنگینی به خاطر تعمییر اساسی جک هیدرولیک به مالک تحمیل می کند.دومین عملکرد روغن در آسانسور،چرب کردن ریلهای راهنمای کابین آسانسور می باشد.

 روغن دان

     بر روی کابین آسانسور ، و یا بر روی فلکه هرزگرد ، دو عدد مخزن روغن در طرفین نصب می شود که سه طرف تیغه ریل را برای روغن کاری پوشش میدهد.این مخزنها چون ظرفیت محدود دارند باید مرتب و منظم بازدید شوند که خالی نباشند.اگر ریلها چرب نباشند ،به علت خشکی ریل ،سطح تماس کفشک با ریل بالا می رود و مشکلاتی را سبب میشود که بیان می کنیم :اول اینکه باعث ایجاد صدای ناهنجار می شود، این صداها به درون کابین منتقل می شود و سرنشینان آسانسور را آزار میدهد.دوم اینکه استهلاک و مصرف کفشک را بالا می برد.سوم اینکه به علت درگیری ریل با کفشک ،جک برای بالا رفتن باید فشار بیشتری وارد کند که استهلاک جک هیدرولیک نیز به مشکلات قبلی اضافه می شود.

 

  فلکه هرزگرد

   یکی از قطعاتی که در آسانسور هیدرولیک نقش محوری دارد ، چرخ فلکه هرزگرد است.چرخ فلکه هرزگرد که سیم بکسل حول فلکه آن می چرخد ، هم عامل انتقال کابین در مسیر بالا و پایین چاه اسانسور است و هم نقش متعادل نگهداشتن سیستم هیدرولیک را بر عهده دارد ،چرا که بر روی سرجک بسته می شود وحرکت پیستون جک هیدرولیک را در مسیر مشخص تثبیت می کند و از لرزش جک جلوگیری می کند.همچنین به علت داشتن فلکه با قطر مناسب ،خمش سیم بکسل حول فلکه به میزان استاندارد صورت می گیرد و طول عمر سیم بکسل را بالا می برد.فرمول نسبت قطر ضخامت سیم بکسل به قطر فلکه هرزگرد،یک
چرخ فلکه هرزگرد چهار شیار

  پاراشوت

    پاراشوت قطعه دیگری است که نصب آن برای آسانسور هیدرولیک از نوع جک از بغل ضروری است.پاراشوت در قسمت پایین کاراسلینگ در طرفین بسته می شود .پاراشوت دارای دهنه(شیار)می باشد که ریل آسانسور درون آن قرار می گیرد. اندازه این دهنه به ضخامت تیغه ریل بستگی دارد ،یعنی ریلهای  T5 ، T9 ، T16هر کدام پاراشوت مخصوص خود را دارند.نصاب مکانیک آسانسور هنگام مونتاژ پاراشوت روی کار اسلینگ باید دقت کند که فاصله لبه های دهنه پاراشوت تا سطح تیغه ریل بادخور لازم را داشته باشد.چون اگر در یک سمت به ریل خیلی نزدیک باشد ممکن است به علت خطای نصب ریل یا حتی تاب ریل به بدنه ریل برخورد کند وباعث تخریب و تراش ریل شود.داخل پاراشوت یک غلطک آجدار از جنس فولاد سخت قرار دارد که در حالت عادی هیچ تماسی با ریل ندارد ، بنابراین آسانسور بدون مشکل کار می کند ، اگر سرعت کابین بیش از حد نرمال باشد غلطک به سمت بالا حرکت می کند و چون شیار پاراشوت به صورت کج طراحی شده وفاصله آن به ریل به سمت بالا کمتر و تنگتر می شود ،غلطک به ریل می چسبد و مثل ترمز عمل کرده و کابین را در هر نقطه از مسیر متوقف می کند.هنگام نصب و راه اندازی اسانسور باید دقت شود که سنگ ریزه و شن داخل پاراشوت نباشد و پاراشوت کاملا تمیز باشد.چرا که ممکن است یک سنگ ریزه باعث درگیر شدن پاراشوت با ریل شود و باعث مخدوش شدن سطح صیقلی ریل شود که اصلاح و صاف و صیقلی کردن مجدد ریل کار وقت گیر و هزینه بری است ، اگر خرابی ریل زیاد باشد باید ریل تعویض گردد.
پاراشوت

چراغ تونلی

     آسانسور درون چاهی معمولا چهار گوش قرار دارد . این چاه ممکن است در نمای ساختمان باشد ، یا در دل ساختمان جانمایی شده باشد.پوشش بیرونی چاه اسانسور هم ممکن است شیشه ای(پانوراما )باشد ، یا پوشش پوشیده ای که درون چاه را از دید بینندگان بپوشاند . در هر صورت برای روشنایی چاه اسانسور نیاز هست که حتما اقدام شود. روشنایی چاه آسانسور به دو علت انجام می شود :

  1. اسانسور حتما نیاز به سرویس و نگهداری و بازدیدهای دوره ای دارد ، بدون روشنایی درون چاه ، سرویسکار قطعا به مشکل برمی خورد .اگر از چراغ روشنایی سیار استفاده کند ممکن است تمام زوایای آسانسور دیده نشود و متوجه ایرادی نگردد.
  2. اگر آسانسور پانوراما باشد ، باز هم برای نمایش  زیبایی های  آسانسور نیاز هست که درون چاه روشن باشد.

چراغهای تونلی چاه آسانسور را به فاصله هر توقف یک شعله در نظر میگیرند و کلید آن را هم در پیت آسانسور نصب میکنند.

 

پرشر سوییچ

       هر آسانسور ظرفیت مخصوص خود را دارد و معمولا بر روی درب آسانسور و داخل کابین آسانسور ظرفیت آن نوشته می شود،ولی استفاده کنندگان از آسانسور خیلی به این مسئله توجه نمی کنند و فکر می کنند جند کیلو بیشتر مشکلی بوجود نمی آورد .در صورتی که این برچسب براساس قدرت موتور ،توانایی جک هیدرولیک و آساتانه تحمل سیم بکسلها تعیین شده است و برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی است.خطراتی مثل ، گیر کردن و توقف کابین بین طبقات،کج شدن پیستون جک هیدرولیک و احیانا پارگی سیم بکسل.

      برای پیش گیری از بروز خطرات ،حوادث و خسارتهای احتمالی قطعه ای بنام پرشر سوییچ بر روی شیر برقی نصب می شود . برای آسانسور حداکثر وزن جابجایی تعریف می کنند . اگر بیشتر از وزن جابجایی تعریف شده درون کابین باشد ، پرشر سوییچ وارد عمل شده و مانع از حرکت آسانسور  می شود تا زمانی که وزن اضافه از روی کابین برداشته شود، این عمل را overload می گویند.
پرشر سوييچ

بلک اوت

      ابزارها و وسایل برقی که پیرامون خود می بینیم و با آن کار میکنیم با قطع جریان برق از کار می افتند و  دیگر کاربردی ندارند تا زمانی که مجددا جریان برق را در مدار داشته باشیم. در مکانهایی مثل بیمارستانها،کارخانجات تولیدی ، مراکز دیتا سنتر و خیلی مراکز مهم دیگر برای جلوگیری از ایجاد خسارت و حوادث  احتمالی در زمان قطع جریان برق تدابیری اندیشیده می شود .برای مثال نصب ژنراتور و باطری از موارد کمکی به ادامه فعالیت ابزارها و وسایل برقی هستند.

     یکی از وسایلی که در زمان قطع برق کارایی خود را از دست می دهد ، آسانسور است .موقع قطع برق ،آسانسور هم کارایی خود را از دست می دهد و هم اینکه ممکن است افرادی درون کابین باشند که باید خارج شوند .اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود ، سرنشینان آسانسور دچار ترس و وحشت می شوند و گاهی کار به واحدهای آتش نشانی کشیده می شود.بنابراین در طراحی تابلو فرمان آسانسور ،به درخواست مشتری برنامه و بورد بلک اوت(سیستم نجات اظطراری)نصب می شود .این برنامه در زمان قطع برق با کمک  باطری،کابین را به نزدیکترین طبقه،به سمت پایین هدایت می کند،درب کابین باز شده و سرنشینان آسانسور خارج می شوند.

     برای سیستم بلک اوت هم می شود باطری شارژی معمولی در نظر گرفت  و هم باطری هوشمند ups .تفاوت اینها در این است که باطریهای معمولی دائم در حال شارژ هستند و خیلی زود فرسوده می شوند.اما بطریهای ups به طور خودکار در زمان استندبای پر و خالی می شوند که باعث سالم ماندن باطری برای مدت طولانی می شود.

مراقبت از آسانسور

   آسانسور هیدرولیک از ترکیب و اتصال لقطعات ریز و درشت مکانیکی از جمله کابین ، جک هیدرولیک ، کار اسینگ ، پاور یونیت ، تابلو فرمان ، شالتر، رپچر ولو ، پاراشوت ، شیلنگ هیدرولیک ، و . . . . تشکیل شده است و همگرایی قطعات فوق است که باعث حرکت خوب و بی نقص آسانسور می شود . پس آسانسور هیدرولیک به هر شکل ، ابعاد و ظرفیتی باشد و در هر جای ساختمان هم که جانمایی شده باشد نیاز به مراقبت ، رسیدگی و تعمیر، نگهداری  دارد . این مسئله باید بصورت روتین و همیشگی باشد . نگهداری مناسب آسانسور منوط به بکارگیری یک سرویس کار ماهر برای بازدیدهای منظم و دوره ای و نیز اصول درست استفاده کردن از آسانسور است . بطور اجمالی به چند مورد از اصول درست استفاده کردن از آسانسور  را متذکر می شویم:

    کودکان نباید آسانسور را وسیله بازی خود قرار دهند و با آن بالا و پایین بروند.2-یک لمس معمولی شستی برای فرمان دادن به آسانسور کافی است از فشار بیش از حد نرمال و چند بار فشار دادن آن  خوداری شود. اگر دکمه شستی را فشار دادید و آسانسور فرمان گرفت ولی به هر علتی کابین احضار نشد ، از لمس دوباره و چند باره شستی خوداری کنید . زیرا لمس پیاپی شستی خیلی زود آن را فرسوده می کند و تکرار عمل هیچ تاثیری در سرعت عمل آسانسور ندارد.3- حتما به ظرفیت و نوع کاربری آسانسور توجه شود. برای جابجایی بار و محموله ها سنگین از آسانسور هیدرولیک مخصوص حمل بار استفاده شود.اگر بار مورد نظر خارج از ظرفیت آسانسور است حتما آن را با دست و نیروی یدی جابجا کنید.4-در صورتی که برای آسانسور هیدرولیک شما سیستم پارک تعریف نشده است ، اگر آن را به طبقات بالا هدایت کرده اید ، با زدن شستی مجددا آن را به پایین ترین طبقه برگردانید تا جک هیدرولیک زیر فشار روغن هیدرولیک قرار نگیرد.

    جوانان به خاطر شور و هیجان دوران جوانی ممکن است در داخل کابین آسانسور اقدام به حرکات غیر عادی مثل تکان دادن کابین آسانسور ویا اقدام به  بالا،پایین پریدن کنند . این گونه حرکات ممکن است پاراشوت آسانسور را فعال کند و کابین در نقطه ای از طول مسیر به طور ناگهانی متوقف شود. همچنین ممکن است کفشک آسانسور را از ریل خارج کند و کابین آسانسور تعادل خود را از دست دهد ، یا اینکه باعث فشار مضاعف به سیم بکسل شود و آن را را تحت تاثیر قرار دهد.بنابراین استفاده درست از آسانسور نشاندهنده فرهنگ بالای استفاده کنندگان آسانسور می باشد.

  یکی از قابلیتهای آسانسور هیدرولیک داشتن سیستم نیرو محرکه قوی و در عین حال کوچک است . معمولا در آسانسور کششی یک اتاقک در بالای چاه آسانسور ساخته می شود که موتورخانه آسانسور است . در ساختمانهای مسکونی همیشه ساکنین زیر موتور خانه از صدای موتور آسانسور آزرده خاطر هستند،مخصوصا اگر ساختمان پر تردد باشد. در آسانسور هیدرولیک به خاطر حرکت راحتتر  روغن و نیز نیاز به فضای کم برای سیستم نیروی محرکه ، یک مکان کوچک در پایین ترین جای ممکن که معمولا مسکونی هم نیست در نظر گرفته می شود .به خاطر فاصله زیاد موتورخانه کوچک آسانسور هیدرولیک به واحدهای مسکونی ،ساکنین ساختمان اصلا متوجه صدایی نمی شوند .هرجند که به خاطر غوطه ور بودن موتور در روغن کلا سیستم فوق العاده کم صداست .

    آسانسور هیدرولیک یک نوآوری در صنعت ساختمان محسوب می شود.باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که روز به روز ساختمانهای شهرها به علت کمبود زمین و هجوم افراد به شهرهای بزرگ متراکم تر و مرتفعتر می شوند. به علت بالا رفتن ارزش زمین و مسکن در شهرها صاحبان ساختمانها تمایل دارند که قسمت کمتری از ساختمان خود را به مشاعات اختصاص دهند،از آنجا که آسانسور نیز جزء مشاعات ساختمان براورد می شود و آسانسور هیدرولیک نسبت به آسانسور کششی فضای کمتری را اشغال می کند ،بیشتر مورد توجه و اقبال کارفرمایان و مالکان ساختمان قرار دارد.

جک هیدرولیک

    جک هیدرولیک مهم ترین یا به اصطلاح ستون فقرات یک آسانسور هیدرولیک است بنابراین باید در استفاده از آسانسور هیدرولیک استانداردهای لازم را رعایت کرد که این قطعه مهم دچار آسیب نشود ، زیرا که جک آسانسور هیدرولیک بسته به نوع آسانسور ، معمولا قطعه ای سنگین وزن است و زمانی درون چاه آسانسور قرار داده می شود که هنوز سازه آسانسور کامل نشده است ، پس اگر جک هیدرولیک دچار مشکل اساسی شود که کارشناسان مجبور به خارج کردن آن از چاه آسانسور شوند ، علاوه بر طاقت فرسا بودن کار، نیاز به تخریب دیوار اطراف درب یک ایستگاه خواهد بود.
آسانسور هیدرولیک

    کفشک

    در آسانسور هیدرولیک قطعه ای کوچک ولی مهم نصب می شود که حرکت بدون صدا و نرم آسانسور هیدرولیک مدیون آن است .این قطعه ، کفشک آسانسور است .در آسانسور هیدرولیک 4 الی 8 عدد کفشک نصب می شود. متریال کفشکها از فلزات سخت و محکم می باشد.کفشکها دارای شاری هستند که درون آن لنت قرار دارد. متریال لنتها از مواد تفلون ضد سایش می باشد ، به گونه ای که سالها در مماس با ریل بدون فرسایش کار می کند.طول عمر لنتها به وضعیت نگهداری آن بستگی دارد دارد .اولا مجموعه سیستم اسانسور با محاسبات دقیق نصب شود و چگالی آسانسور متعادل باشد و فشار بیشتر به یکی از لنتها وارد نشود. دوما لنتها همیشه روغن کاری شوند ، خشکی لنتها هم اینکه باعث فرسایش لنت شده و هم اینکه باعث سر و صدا میشود.
آسانسور هیدرولیک

     جک هیدرولیک در آسانسور هیدرولیک ، زمانی که آسانسور غیر فعال است ممکن است نشست کند و کابین پایین تر از تراز طبقه قرار گیرد . این مسئله ممکن است به علت تاثیر پذیرفتن روغن هیدرولیک از سرما و گرمای محیط ، یا نشتی جزئی جک هیدرولیک باشد.برای جلوگیری از نشست جک هیدرولیک دو راهکار وجود دارد.اول اینکه سیستم releveling برای آسانسور تعریف شود . با فعال بودن سیستم releveling اگر جک نشت داشته باشد ، تابلو فرمان بطور اتوماتیک آسانسور را روشن کرده و کابین را به تراز اصلی طبقه برمیگرداند.راهکار دوم نصب ramlock  می باشد ، این قطعه روی پیستون نصب می شود و در زمان توقف کابین در هر طبقه به پیستون قفل شده و تا حرکت مجدد کابین ، آن را ثابت نگه می دارد.

     کاربرد دیگر ramlock در مواقع حوادث است ، ممکن است به علت روغن ریزی شدید جک هیدرولیک از قسمت پکینگها ، یا ترکیدن شیلنگ هیدرولیک ، حجم عظیمی از روغن سیلندر تخلیه گردد در این حالت اگر بر فرض محال رپچر ولو و پاراشوت هیچ کدام کار نکنند ، ramlock وارد عمل شده و با قفل شدن بر روی پیستون مانع از سقوط کابین می گردد . لازم به توضیح است که آسانسورهای هیدرولیک در ایران به ندرت به رم لاک مجهز می باشند.

     آسانسور هیدرولیک مرز نمی شناسد یعنی در مکانها و ساختمانهایی که استاندارد آسانسور اجازه نصب آسانسور کششی را نمی دهد ، اسانسور هیدرولیک پا به عرصه میدان گذاشته و تمام ساختارهای آسانسور کششی را میشکند و تعریفی نو از امنیت و کیفیت آسانسور ارائه میدهد.در شرایطی که نیاز به جابجایی یک نفر یا حتی حمل یک کیلو گرم بار باشد ، مکانیزم آسانسور هیدرولیک به کمک ما می آید و در هر نقطه ای از ساختمان که لازم است تمام سیستم پرتابل آسانسور هیدرولیک در کمترین زمان ممکن بر روی هم مونتاژ میشود تا جابجایی در طبقات به راحتی انجام شود.

     در اسانسور هیدرولیک وظیفه جابجایی کابین بر عهده جک هیدرولیک می باشد . در حقیقت عامل حرکت سرنشینان آسانسور ،جک هیدرولیکی است . جک هیدرولیک انرژی هیدرولیک را به مکانیک تبدیل می کند و با ورود روغن به درون جک به حالت خطی حرکت می کند. در ساخت جک هیدرولیک باید به موارد مهمی حتما توجه کرد:ا-جنس ته سیلندر ، جنس گلویی و پیستون و در نهایت جنس سیلندر.2-قطر پیستون و ضخامت سیلندر ، با در نظر گرفتن فشار وارده به سیلندر و فشار اصلی جک هیدرولیک.3-محاسبه نیروهای جانبی و نیروی کمانش.4-صاف بودن سطح پیستون و یکنواخت بودن سطح داخلی سیلندر.اگر یک جک هیدرولیک بصورت ویژه برای اسانسور هیدرولیک  با رعایت شرایط بالا ساخته شود ، جک مذبور بدون استهلاک سالها به یک آسانسور هیدرولیک سرویس می دهد.

   سرنشینان آسانسور مخصوصا خانمها ممکن است با کوچکترین لرزش و تکان کابین آسانسور واکنش نشان دهند و بترسند در صورتی که ترس آنها بی مورد است و خطری متوجه آنها نمی شود . به یکی از این موارد اشاره میکنیم : مصرف کنندگان آسانسور هیدرولیک در زمان استفاده از آسانسور احتمال دارد در حین حرکت کابین ، تکانهای بالا و پایین شدن را حس کنند یا اصطلاحا کابین دل دل کند . همچنین در مواقعی که کابین با ظرفیت کامل در حال حرکت است ، آسانسور از قدرت و توان تعریف شده برای جک برخوردار نباشد و کابین به کندی جابجا شود . این مشکلات می تواند ناشی از عدم دقت نصاب مکانیک آسانسور در هواگیری درست جک هیدرولیک باشد .با اطلاع رسانی ایراد پیش آمده به سرویسکار آسانسور، و هواگیری مجدد جک هیدرلیک ، مشکل به راحتی برطرف میشود.

     مشکل خیلی مهمتر در ارتباط با جک هیدرولیک خرابی و سالم نبودن جک قبل از نصب می باشد.جک هیدرولیک از قطعات اصلی آسانسور هیدرولیک است که علاوه بر وزن بالا بسیار سخت درون چاه آسانسور جابجا می شود . در نتیجه تعمیر و انتقال آن به بیرون از چاه کاری بس طاقت فرساست لذا سازندگان جک هیدرولیک باید در ساخت و مونتاژ آن خیلی دقت کنند که جک ارسالی به پروژه سالم باشد . اما چطور قبل از نصب بفهمیم که جک آسانسور هیدرولیک درست کار میکند تا از تحمیل هزینه های جانبی آن جلوگیری کنیم.این امر مستلزم اینست که جک هیدرولیک آسانسور قبل از ارسال برای مشتری تست میدانی شود . شرکت هیدروفربد با افتخار ، دارای بزرگترین چاه تست جک هیدرولیک آسانسور می باشد. ما توانایی آن را داریم که جکهای هیدرولیک به طول 14 متر را عملا تست کنیم .تمام جکها از نوع سیستم جک بغل و سیستم مستقیم مرکزی ، قبل از خروج از کارخانه آزمایش می شوند و زیر بار می روند و با پاس کردن کلیه پروتکلهای فنی و کیفی  مجوز خروج می گیرند.
آسانسور هیدرولیک

    آسانسور هیدرولیک فقط شامل جک هیدرولیک ، کابین و یک دستگاه پاور یونیت نیست بلکه ویژگیهای مهمی را می توان همراه سیستم آسانسور هیدرولیک به مشتری عرضه کرد که راحتی و آسایش را برای آنها به ارمغان می آورد .این آپشنها انتخابی است ، چون هزینه های مضاعفی را به مشتری تحمیل میکند ما موظف هستیم قبل از خرید و نصب ، مزیتهای استفاده و محدودیتهای عدم به کارگیری این آپشنها را برای مشتریان تشریح کنیم . ممکن است هزینه اضافه برای آنها مهم باشد و امکانات جانبی را قبول نکنند.برای مثال : داشتن بلک اوت برای آسانسور هیدرولیک یک امتیاز است چون در زمان قطع برق سرنشینان به راحتی از کابین آسانسور پیاده می شوند.یا سیستم کنترل فرمان کارکدک دار کابین را به این امکانات مجهز می کند: سخنگو بودن ، پخش موزیک ، اعلام طبقات ، سیستم صوتی و تصویری ، سیستم هشدار دهنده ، تلفن اضطراری ، فن و...هرچند داشتن تمام آپشنهای فوق مزیت است اما به لحاظ افزایش هزینه انتخاب آنها را به سلیقه مشتری می گذاریم.

     آسانسور هیدرولیک متشکل از قطعات مهمی است :از جمله جک هیدرولیک،کاراسلینگ،ریل،سیم بکسل و کابین که همگی ساختاری فلزی دارند و زمانی که در معرض هوا قرار بگیرند بسته به منطقه جغرافیایی ممکن است دچار زنگ زدگی شوند.ریلها به علت آغشته شدن با روغن روان کننده معمولا چرب هستند ،سیم بکسلها نیز به روغن مخصوص خود آغشته هستند،بدنه خارجی کابین هم از جنس گالوانیزه زد زنگ ساخته شده است،در مقابل جک هیدرولیک و کاراسلینگ قطعات اصلی هستند که پوشش محافظ ندارند بنابراین بعد از تولید روی بدنه آنها یک لایه رنگ معمولی پاشیده می شود،اما در مناطق مرطوب این رنگ ساده برای داراز مدت پوشش مناسبی نیست.شرکت هیدروفربد مجهز به سالن رنگ کوره ای الکترواستاتیک می باشد که جک و پاوریونیت و کاراسلینگ را با پوشش رنگ الکترواستاتیک برای مشتریان ارسال میکند.این قابلیت هم وجود دارد که برای آسانسور شیشه ای و پانوراما ، رنگ کوره ای به سلیقه مشتری بر روی قطعات پاشیده شود.
آسانسور هیدرولیک

    علاوه بر حفظ کیفیت ظاهر قطعات آسانسور هیدرولیک ، تولید این قطعات بر اساس محاسبات دقیق صورت می گیرد . جک هیدرولیک به عنوان ستون اصلی آسانسور هیدرولیک مسئولیت تمام بار وارده به آسانسور هیدرولیک را به عهده دارد . اندازه لوله برای جک هیدرولیک بر مبنای سرعت جریان روغن در نظر گرفته می شود ، جریان روغن داخل سیلندر جک هیدرولیک به دو صورت انجام می شود:یا به صورت آرام هست که روغن داخل سیلندر در خط های موازی و راست حرکت می کنند ، یا به صورت مغشوش و آشفته است که در آن ذرات روغن حرکتهای درهم و نامنظمی دارند . حرکت روغن به صورت آرام بهتر از حرکت مغشوش است زیرا جریان مغشوش باعث ایجاد حرارت ، اتلاف انرژی و در نتیجه داغ شدن سیستم هیدرولیک آسانسور هیدرولیک میشود هر چه قطر سیلندر کم تر باشد سرعت روغن زیادتر می شود و احتمال اینکه جریان آشفته شده و در نتیجه سیستم هیدرولیک داغ کند،زیاد است پس باید در انتخاب اندازه لوله و سیلندر یا شیلنگ جک هیدرولیک باید دقت شود.
آسانسور هیدرولیک

    شایع ترین نارضایتی مصرف کنندگان آسانسور هیدرولیک ، مربوط به روغن ریزی جک هیدرولیک سیستم آسانسور آنهاست . اگر مراحل تولید تا نصب جک هیدرولیک را بررسی کنیم و فرض کنیم که جک هیدرولیک در کارخانه به درستی تولید شده است و در پروژه هم به درستی نصب گردیده است ، یک حمل و نقل نادرست و غیر حرفه ای که باعث ضربه به جک شود ،قطعا به لوازم آب بندی و پیستون آسیب می زند.مشکلی که ممکن است ماه ها بعد از نصب آسانسور هیدرولیک نمایان شود.شرکت هیدروفربد با علم به این چالش،جکهای سفارش پروژه های مناطق دور را با بسته بندی استاندارد و کاملا حرفه ای ارسال می کند.
آسانسور هیدرولیک

     قطعه ای دیگر از آسانسور هیدرولیک که کاربرد مهمی دارد و ممکن است در معرض فرسایش قرار گیرد سیم بکسل می باشد.در سیستم یک به دو ، آسانسور هیدرولیک از سیم بکسل استفاده می شود.سیم بکسل از الیاف فولادی ساخته می شود،"تمام آنچه باید از سیم بکسل بدانید" را  بطور خلاصه ذکر می کنیم:سیم بکسل مجموعه ای از سه قسمت است(سیم،لایه سیم،مغزی)الیاف فولادی بصورت مارپیچ با هم تابیده می شوند ویک طناب فلزی درست می شود . تعداد مشخصی از این طنابها نیز بصورت مارپیچ با هم به دور یک مغزی کنفی یا فولادی تابیده می شود و تشکیل یک طناب ضخیم تر را می دهند که سیم بکسل نامیده می شود.سیم بکسل مغزی کنفی استحکام کمتر اما از انعطاف بیشتری برخوردار است.برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی انواع سیم بکسلها راهکارهای مختلفی وجود دارد . سیم بکسلهای استیل و گالوانیزه ماهییتا ضد زنگ هستند. در سیم بکسلهای مغزی کنفی هسته کنفی به روغن مخصوص آغشته می شود و به مرور رشته های فولادی را چرب میکند. در برخی از انواع سیم بکسلهای فولادی برای کاربردهای خاص در بافت سیم بکسل ، پلاستیک تزریق می شود.
آسانسور هیدرولیک

       پس از عقد قرارداد با مشتری برای تحویل یک یا چند دستگاه آسانسور هیدرولیک ، مراحل مختلف تولید ، خرید و راه اندازی آن آغاز شده و تا اتمام پروژه تیمهای تخصصی بسته به نوع مسئولیت ، وظایف خود را به سرعت انجام می دهند. تحویل آسانسور هیدرولیک به مشتری بیان کننده پایان کارهای فنی و اجرایی پروژه و شروع بهره برداری از آسانسور هیدرولیک است،برای بار اول که مشتری چاه آسانسور و سقف کابین را ببیند اگر چاه آسانسور هیدرولیک تمیز و عاری از هرگونه کثیفی و نامرتبی باشد قطعا لبخند رضایت بر صورتش می نشیند. تمیزکردن کف چاه آسانسور از همه آشغالها، تمیز کردن ریلها و آهن کشی از گرد و غبار و تکه های گچ و سیمان ،پاک کردن جک هیدرولیک از لکه های روغن و  مصالح ، جارو کردن سقف کابین آسانسور از تکه های سیم برق و خاک و ماسه های بنایی، سیم کشی مرتب و منظم و داکت کشی شده ، زیبا سازی چهاردیواری چاه ، فاکتور هایی هستند که رعایت آنها باعث می شود ، آسانسور هیدرولیک علاوه بر ظاهری زیبا ، باطنی زیبا و تمیز هم داشته باشد و رضایت مشتری دو چندان شود.همچنین در صورت بازدید یک مقام رسمی از آسانسور ، شأن تخصصی مجریان آسانسور حفظ می شود.
آسانسور هیدرولیک

     از زمان خرید آسانسور هیدرولیک توسط بهره بردار ، مهم ترین دغدغه فکری وی حفظ امنیت استفاده کنندگان آسانسور است.حال که آسانسور هیدرولیک با تمام ضوابط استاندارد آسانسور نصب و آماده بهره برداری شده است ، رعایت نکات ساده در استفاده از آن ، امنیت افراد را تضمین می کند .سوار و پیاده شدن ایمن در آسانسور هیدرولیک تابع شرایطی است که با رعایت دستورات آن نه تنها امنیت سرنشینات حفظ می شود بلکه در کاهش استهلاک آسانسور هیدرولیک ماثر است:در زمانی که منتظر احضار کابین هستید ، طبقه مورد نظر خود را بشناسید و کلید پنل طبقه را فقط یکبار فشار دهید.تابلو فرمان آسانسور ، کابین را برای شما احضار خواهد کرد.

    از قوانین ایمنی آسانسور آگاه باشید تا از سقوط کابین جلوگیری نمایید.مسیر خارج شدن مسافران را باز نگهدارید . در صورتی که کابین احضار شده پر از سرنشین است به زور وارد کابین نشوید و صبور باشید تا دوباره کابین احضار شود. از انجام حرکات نامربوط و نامتعارف مثل تکان دادن کابین ، جهش و پرش خودداری کنید.اگر احتمال خطر آتش سوزی برای آسانسور هیدرولیک وجود داشته باشد از پله ها استفاده کنید.
آسانسور هیدرولیک

      به علت مشکلات فنی یا سرد و گرمی هوا و کلا نشست جک هیدرولیک ، کابین آسانسور ممکن است با طبقه هم تراز نباشد، پس زمان سوار و پیاده شدن مواظب قدمهای خود باشید.داخل کابین از درب آسانسور فاصله داشته باشید تا لباسها و وسایل شخصی تان لای در گیر نکند.مواظب کودکان و حیوانات خود باشید . برای باز نگهداشتن درب از کلید اپن در استفاده کنید و هرگز از دست خود برای جلوگیری از بسته نشدن درب استفاده نکنید .سریعا با فشار دادن کلید ، مقصد خود را انتخاب کنید . اگر کهنسال هستید یا دارای معلولیت هستید ،دستگیره داخل کابین را بگیرید.در صورت باز نشدن درب کابین کلید اوپن در را فشار دهید.هنگام خارج شدن ، دیگران را هل ندهید ، در بعضی از ایستگاهها ممکن است کابین با زمین همتراز نباشد پس مراقب باشید که پایتان را کجا می گذارید.
آسانسور هیدرولیک

      در صورت گیر کردن آسانسور هیدرولیک بین طبقات ، ضمن حفظ خونسردی ، با هر وسیله ممکن با بیرون از کابین ارتباط برقرار کنید.اگر کابین در حالت عادی متوقف نشده است سعی نکنید از آن خارج شوید.

اگر آسانسور هیدرولیک مجهز به سیستم نجات اضطراری باشد در زمان قطع برق علاوه بر روشن شدن کابین ، اسانسور به نزدیکترین ایستگاه هدایت خواهد شد.مناسب ترین اقدامات شما حفظ خونسردی ، صبر و استراحت است تا پرسنل نجات به کمک شما بیایند.ممکن است از شرایط پیش آمده ناراحت و نگران باشید اما جای نگرانی نیست و شما را نجات خواهند داد

 

تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
  • حمیدرضا []
    0 Like disLike 0
    سلام من نصاب آسانسور هستم(راه انداز)،هم آسانسور هیدرولیک نصب میکنم هم آسانسور کششی،معمولا مردم از ما سئوال میکنن که آسانسور هیدرولیک بهتره یا آسانسور کششی،با توجه به اطلاعاتی که داشتم و با توجه به مقاله خوب شما،الان بهتر میتونم این افراد رو راهنمایی کنم که نوع آسانسور خودشونو انتخاب کنن که به نظر من اسانسور هیدرولیک بهتره،چون قابلیتهای بیشتری داره. متشکرم.
  • پیمان []
    0 Like disLike 0
    سلام تشکر از مطالب زیبا و کاربردی شما
  • کامبیز جهانی []
    0 Like disLike 0
    اگه کسی میخاد با خیال اسانسور سوار بشه حتما اسانسور هیدرولیک نصب کنه
  • امیر رضا []
    0 Like disLike 0
    سلام خدمت جناب مهندس عزیزی و تشکر فراوان از ایشان اجناس رسید و مثل همیشه عالی و بی نقص
  • علیرضا []
    0 Like disLike 0
    سلام به شما عزیزان مگه میشه کسی بخاد آسانسور نصب کنه بعد با ویژگی های خوب آسانسور هیدرولیک ه تو این مقاله بیان شده تصمیم بگیره چیز دیگه ای نصب کنه. اگهفقط بخایم امنیت یک آسانسور رو در نظر داشته باشیمباید از آسانسور هیدرولیک استفاده کرد.
  • ارش []
    0 Like disLike 0
    ممنون کامل ترین مقاله سایت ها بود
  • جعفر زاده []
    0 Like disLike 0
    درود به همه، متاسفانه بعضی از مردم بدون توجه به شرایط خود فکر می کنند هرچه جَک و سازه ی خیلی قوی برای خود نصب کنند امنیت اسانسور خود را تامین کرده اند در صورتی که این کار فقط هزینه ی نصب انها را بالا برده است شاید با توجه به ظرفیت مورد نیاز خود لزومی نداشته باشد اینقدر هزینه کنند
  • مجتبی ابراهیمی []
    0 Like disLike 0
    سلام تشکر میکنم از مطالب خوب شما
  • دباق []
    0 Like disLike 0
    وقت به خیر..اسانسورهیدرولیک واقعا امنیت مثال زدنی داره
  • مهریار []
    0 Like disLike 0
    سلام ...یه کتابو تو یه مقاله خلاصه کردید دمتون گرم ظمنا طبق تجربه امنیت اسانسور هیدرولیک عالیه
  • حیدر []
    0 Like disLike 0
    ما تقریبا 4سال هست که آسانسور هیدرولیک نصب میکنیم و خیلی از این نوع آسانسور راضی هستیم هم از لحاظ امنیت هم فرسایش
  • ارزو []
    0 Like disLike 0
    ممنون مطالب عالی بود
  • امیر []
    0 Like disLike 0
    سلام بهترین اسانسور ها رو واقعا این شرکت داره من که پشبمون نیستم قیمتاشونم نسبت به بقیه منصف تره اگر دنبال یک اسانسور خوب هستید من این شرکت رو بهتون پیشنهاد میکنم
  • مهاجرانی []
    0 Like disLike 0
    سلام من پروژه ساختمانی ام تو منطقه پاسداران هستش از شرکت هیدروفربد یه دستگاه اسانسور خریدم و نصب کردم خیلی هم راضی ام.
  • عرفان []
    0 Like disLike 0
    مطالب عالی دستتون درد نکنه
  • سعید []
    0 Like disLike 0
    سلام تشکر میکنم از گروه هیدرو فربد بابت سرعت عمل در نصب و اخلاق بسیار خوب همه ی گروه دعا گوی شما هستیم
  • همتیان []
    0 Like disLike 0
    ساختمان ما تو الهیه است ،خیابان افسر ،ما یه اسانسور هیدرولیک بین راه پله از گروه هیدروفربد داریم نصب میکنیم ،از تیم نصب با تجربه این شرکت متشکریم
  • علی []
    0 Like disLike 0
    من اهل تویسرکان هستم از اقای نظری ی سیستم هیدرولیک خریدم ک ایشان ظاهرا از شرکت هیدرو فربد خریداری کردند خواستم ک تشکر کنم
  • سیف الهی []
    0 Like disLike 0
    اینکه قطعات و لوازم مصرفی در آسانسور هیدرولیک رو توضیح میدید خیلی خوبه،
  • Guest []
    0 Like disLike 0
  • امید زمانی []
    0 Like disLike 0
    یه ویلا دارم تو چالوس برای اسانسور، تحقیق کردم، چون استهلاک و تعمیر نگه داری اسانسور هیدرولیک خیلی پایینه،، اسانسور هیدرولیک خریدم.
  • درویش []
    0 Like disLike 0
    من مهندس ناظر شهرداری نور هستم برای دو پروژه ویلایی که من نظارت میکنم به کارفرماها اسانسور هیدرولیک پیشنهاد دادم و کار اجرایی شد.
  • بابک قاسمی []
    0 Like disLike 0
    برای یه فروشگاه بزرگ مبلمان که دراختیارمون هست ، تصمیم به تغییر دکوراسیون گرفتیم ، یک دستگاه اسانسور هیدرولیک هم نصب کردیم، دیزاینمون فروشگاهمون فوق العاده شد.
  • حاج حسبنی []
    0 Like disLike 0
    سلام، من پیمانکار ساختمان هستم در چناران در شرق تهران،، هم برای ویلای خودم و هم برای کارفرماهام از اسانسور هیدرولیک استفاده کردم
  • M. M []
    0 Like disLike 0
    عالی ممنون
  • الهی فر []
    0 Like disLike 0
    من خونم تو شهرری هست در نمایشگاه صنعت ساختمان شرکت کردم با گروه صنعتی هیدرو فربد آشنا شدم و از تجربیات مفید این واحد فنی کمال استفاده را بردم ،حتما آسانسور هیدرولیک نصب میکنم
  • هدایت [mojtabamoradi6649466(at)gmail.com ]
    0 Like disLike 0
    مطالب کافی و عالی سپاس???
  • امیر حسین []
    0 Like disLike 0
    عالی
  • عامری []
    0 Like disLike 0
    اگه اسانسور رو شیشه ای کنبم جک و کاراسلینگ و ریل معلوم میشه؟
  • سروش []
    0 Like disLike 0
    ممنون مطالب عالی بود
  • صحت []
    0 Like disLike 0
    کارتون عالی سریع و دقیق هست
  • امیر []
    0 Like disLike 0
    سلام در مورد تأییدیه شهرداری چکار باید کرد که مجوز نصب آسانسور روی نما بگیریم
  • سجاد []
    0 Like disLike 0
    گروه فنی مهندسی هیدروفربد متخصص در طراحی های خاص در صنعت آسانسور ???
  • حامد []
    0 Like disLike 0
    با سلام و احترا ممنون از اطلاعات مفیدتان همه چیز بستگی به نصاب داره. متاسفانه آسانسور هیدرولیک با هزینه ای بیشتر از آسانسور کششی توسط شرکت رسا سازان پارس صعود در گیلان نصب کردم، تا امنیت و عدم سقوط رو تامین کنه. متاسفانه از طبقه سوم سقوط کرد و الان شش ماه رو تخت بستری هستم.
  • علی []
    0 Like disLike 0
    عالی
  • آبی []
    0 Like disLike 0
    آسانسور هیدرولیک مستقیم مرکزی عالیه
  • رضا []
    0 Like disLike 0
    درود بر استاد مرادی مایع فخر آسانسور هیدرولیک ایران
  • ابراهیم []
    0 Like disLike 0
    مهندس یه کلاس بزار
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
1 + 1 = ?